Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Schilderkunst

Hoe vergaat het een kunstenaar na de Klassieke Academie?

Door: Redactie, 8 augustus 2015

Als kunstenaar in opleiding word je bij de Klassieke Academie van Groningen in vijf jaar klaargestoomd voor de kunstwereld. Van schildertechnieken en kunstgeschiedenis tot het benaderen van galerieën en de Kamer van Koophandel: alles komt aan bod. Maar hoe vergaat het de pas afgestudeerde kunstenaar, met een diploma in de ene en een penseel in de andere hand? 

Het romantische beeld van een kunstenaar die zich opsluit in zijn atelier op zolder om te schilderen en nauwelijks enig daglicht ziet blijkt aardig te kloppen: kunstenares Gabriëlle Westra (24) studeerde deze zomer af aan de Klassieke Academie en bekent dat ze eigenlijk alleen voor de lunch en voor het avondeten uit haar atelier tevoorschijn komt. Eén dag in de week besteedt ze aan modeltekenen, één dag aan portretstudies, elke week imiteert ze een grote meester en altijd heeft ze een stilleventje op tafel liggen.

De vraag haar stijl te omschrijven maakt haar aan het lachen: ,,Nu mag ik eigenlijk niet met mijn mond vol tanden staan, op school hebben we geleerd hier in zestig seconden antwoord op te geven!” Op de Klassieke Academie hebben ze alle mogelijke stijlen en technieken geleerd. Na het afstuderen moeten de kunstenaars hun eigen richting vinden, legt ze uit, en vooral veel proberen. Zelf schildert Gabriëlle voornamelijk portretten, ook nu heeft ze er twee op de ezel staan. 

Afgestudeerd, en dan?

Voordat ze in het diepe gegooid worden krijgen de eindexamenkandidaten van de Klassieke Academie een laatste steuntje in de rug, vertelt Gabriëlle. De opleiding organiseerde voor hen een gezamenlijke expositie bij het Kunstlievend Genootschap Pictura, die dit jaar te zien was van 7 tot en met 21 juni. Bij de opening waren veel galeriehouders, nieuwsgierig naar de aanstormende kunstenaars. Gabriëlle had geluk, ze werd hier benaderd door Galerie Lauswolt uit Olterterp. De galeriehouder was zo enthousiast over haar werk dat hij haar gelijk uitnodigde om eens langs te komen om hierover te praten. Zo’n eerste kennismaking was precies de bedoeling van deze eindexpositie.

In het najaar is er een “after-expositie” in Gees (Drenthe), maar daarna moeten de beginnende kunstenaars zelf verder. ,,De bedoeling is om als kunstenaar uiteindelijk een stuk of vier galeries door heel Nederland te hebben,” vertelt Gabriëlle, al is er helaas geen strak stappenplan om hierbij te volgen: ,,Vooral veel je gezicht laten zien en alle galerieën langs, zodat ze weten wie je bent.”

Een weloverwogen prijskaartje

Wanneer je werk eenmaal in verschillende galerieën hangt, hoe wordt dan vervolgens de prijs van je kunstwerken bepaald? Ook daar hebben ze les in gehad. Voor elke kunstenaar geldt een factor, die afhangt van ervaring, opleiding, bekendheid en bijvoorbeeld in welke boeken je als kunstenaar genoemd wordt. Deze persoonlijke factor wordt vervolgens vermenigvuldigd met de afmetingen van het kunstwerk: hoogte x breedte x factor. Maar deze rekensom wordt niet altijd toegepast, waarschuwt Gabriëlle. ,,Bijvoorbeeld als je een piepklein schilderijtje maakt van tien bij tien centimeter, terwijl je daar heel veel tijd aan hebt besteed.”

Wordt vervolgd

Na een vliegende start bij galerie Pictura heeft Gabriëlle verschillende exposities, projecten en opdrachten in het vooruitzicht, kijk voor meer informatie en voorbeelden van haar werk op http://www.gabriellewestra.com

Tekst en foto: Lotte van ter Toolen