ReginaNoorderlicht04.jpg
ReginaNoorderlicht03.jpg
ReginaNoorderlicht02.jpg
ReginaNoorderlicht01.jpg
ReginaNoorderlicht05.jpg
Interview

Werken in de kunst| Coördinator Galerie en Projecten Regina Broersma over werken bij Noorderlicht

Fotografie | Noorderlicht | Rahi Rezvani

 Regina Broersma (1972) werkt al vele jaren met veel passie en plezier bij Noorderlicht| Huis van de fotografie. Haar functie als coördinator galerie en projecten brengt veel uitdagingen met zich mee. Naast haar baan maakt ze ook haar eigen werk als visueel kunstenaar. Wat houdt de rol als coördinator precies in? En hoe was het om te werken met de Iraanse visuele artiest Rahi Rezvani?

Hoe zou jij Noorderlicht als galerie beschrijven?

“Ik zie de galerie eigenlijk als een grote speeltuin voor fotografie en beeldexperiment. Natuurlijk wel met een bepaalde visie. Noorderlicht is een internationaal podium voor professionele fotografie. Dat is ook ons doel en dat nemen we altijd mee als uitgangspunt.

We zijn bij Noorderlicht eigenlijk een documentaire- en fotografieclub. Zo is het ooit begonnen. Uiteindelijk gaat het om de professionele fotografie met een goed verhaal. Het is ook best bijzonder dat we het allemaal voor elkaar krijgen met een vrij klein clubje. We zijn in het buitenland best groot op fotografisch gebied, omdat onze fotomanifestatie of festival goed bekend staat. Veel mensen kennen de galerie niet echt. Daar mag ook wat meer aandacht naartoe.”

Jouw functie heet ‘coördinator galerie en projecten’. Wat houdt deze rol in?

“Ik ben zelf een ontzettende verbinder. Ik hou van links leggen en van iets zien wat anderen misschien niet zien. Mensen kansen geven om iets moois neer te zetten met hun werk. Dat vind ik vooral leuk aan mijn rol! Als coördinator moet je het overall plaatje kunnen zien. Je zet een tentoonstelling neer, maar hoe zet je die het béste neer? Wie ga je daarvoor vragen? Al die linkjes en lijntjes moet ik als coördinator in de gaten houden. Dat is eigenlijk mijn baan. Hoe ik het moet aanpakken heb ik met de jaren geleerd. God, hoe lang doe ik dit eigenlijk al?”

Hoe ik bij Noorderlicht ben gekomen is wel een grappig verhaal.

Om precies te zijn, 21 jaar en 11 maanden heb ik gelezen op je LinkedIn.

“Écht? Al zo lang? Ik ben nu natuurlijk galeriecoördinator, maar ik ben ook een tijd festivalcoördinator geweest, tot aan vorig jaar. Die tweede functie ben ik aan het afbouwen en overdragen aan anderen. Ik wil namelijk ook weer wat tijd besteden aan mijn eigen fotografie, mixed media en film. Daar heb ik al een tijd niks meer aan kunnen doen. In mijn atelier in Het Paleis heb ik nog zoveel liggen. Gelukkig kan ik daar nu meer tijd aan gaan besteden.”

Welke reis heb jij moeten afleggen om coördinator van galerie en projecten te worden bij Noorderlicht?

“Nou, hoe ik bij Noorderlicht ben gekomen is wel een grappig verhaal. Tijdens mijn studie heb ik gewerkt bij Simplon, waar mijn voorliefde voor muziek en fotografie eigenlijk is begonnen. Iemand van Noorderlicht zocht via Minerva mensen die wilden werken op het festival. Ze zaten toen nog in de USVA. Mijn werk bestond voornamelijk uit het versturen van uitnodigingen, stickers plakken, inlijsten en baliewerk. Inlijsten vind ik echt verschrikkelijk, haha. Vervolgens kregen we hier de galerie aan de Akerkhof en toen ben ik de coördinatie van de balie in de galerie en op het festival gaan doen. Zo is het gaan rollen. Ik ben eigenlijk een beetje blijven steken bij Noorderlicht.”

Soms is het best een lastige functie, want je werkt met veel verschillende mensen en krijgt daardoor veel informatie te verwerken.

Wat is nou de belangrijkste eigenschap die iemand moet hebben om jouw functie te kunnen vervullen?

“Het gaat allemaal om goed luisteren. Dat is de belangrijkste eigenschap. Luisteren naar wat mensen te vertellen hebben en dat weten te vertalen naar iets bruikbaars. En het ook durven aangeven als je het geen goed idee vindt. Besluiten durven nemen dus. Soms is het best een lastige functie, want je werkt met veel verschillende mensen en krijgt daardoor veel informatie te verwerken. Het gaat allemaal om zien wat er gebeurt en luisteren naar wat er gezegd wordt. Dat betekent ook dat als het ergens niet lekker loopt dat je het snel moet weten om te buigen naar het juiste.”

Poeh, wat een baan hé!

“Ja, het is wel veel, maar het is ook weer heel leuk! Anders zat ik hier ook niet zo lang. Ik heb gewoon echt een groot hart voor Noorderlicht. En voor fotografie in het bijzonder natuurlijk. Door het netwerken en lijntjes behouden kan ik ook weer makkelijk dingen regelen. Een coördinerende functie past daarom goed bij mij. Sommige dingen zijn maar een telefoontje verwijderd van geregeld. Dat is nou juist het leuke aan mijn baan. Het verbinden van dingen. Als iemand vraagt van ‘hé hoe zullen we dat doen?’ Dan heb ik al heel snel ideeën over hoe we het kunnen gaan verwezenlijken. En omdat ik een echte doener ben ga ik er ook gelijk mee aan de slag. Je moet ook rustig blijven en je niet gek laat maken.”

Waar ligt je focus voornamelijk als coördinator galerie en projecten?

“Ik zie mezelf de galerie in goede banen leiden. Omdat het in mijn ogen wat meer aandacht nodig heeft. Dat betekent dat ik bij een expositie bekijk wat het beste is. Van het uitzetten en bewaken van de inhoud tot de uitvoering hiervan in de praktijk. Daarnaast hebben we ook nog diverse andere projecten. Momenteel zijn dat een samenwerking met OPERA SPANGA en misschien nog iets in Veenhuizen.”

De expositie van Rahi Rezvani is helaas alweer afgelopen. Wat was jouw rol in het tot stand komen van deze expositie?

“Het leuke daarvan is dat ik op zoek was naar een fotograaf werkzaam in de muziekindustrie om een tentoonstelling voor te produceren ten tijde van Eurosonic Noorderslag. Hierbij komt mijn eigen voorliefde voor muziek bij kijken, zoals de Editors. Rahi is de fotograaf en filmmaker van deze band en zo kwam ik bij hem terecht. Ik ben op atelierbezoek geweest en we hadden gelijk een goeie klik. Het luisteren en verbinden is heel belangrijk geweest in ons contact. Rahi’s werk is supergoed. Hij werkt heel conceptueel en zijn vertaling van de muziek naar beeld en de vormgeving daarvan raakte mij dusdanig dat ik hem heb uitgenodigd voor een solotentoonstelling. Vooral bij de videoclip ‘Prehension. A Film.’ van Joep Beving. Het is niet alleen een filmpje, het is een korte film met een verhaal. Dat vind ik zo tof!”

Heb je nog iets geleerd over jezelf tijdens de samenwerking met Rahi?

“Bij Rahi moest ik de controle wel uit handen geven, want als je het over control freaks hebt… Ik heb echt moeten leren om los te laten bij hem. Een beetje karma misschien wel. Van zelf een control freak zijn naar overrompeld worden door een andere control freak.”

In wat ik bij Noorderlicht heb neergezet zie je inderdaad voorliefdes van mijzelf terugkomen... Duistere werelden, mythologie en een soort melancholiek.

Zou je het werk van Rahi een beetje kunnen vergelijken met dat van jouzelf? Ik zie best wat gelijkenissen in kleurgebruik en ook een wenk naar oude fotografische technieken. De vibe en feeling lijkt wel op elkaar.

“Dat heeft ook weer te maken met die klik die we hebben en het vertrouwen. Dus misschien is dat ook wel zo. Dan is het wel helemaal grappig om te zien dat de eerste fotograaf die ik zelf binnen heb gehaald, Lasse Hoile, ook veel met die duistere kanten bezig is net als ik. Hij is ook fotograaf en filmmaker en ik kende zijn werk omdat wij zo ontzettend veel raakvlakken hebben. Duistere werelden, mythologie en een soort melancholiek wat we gebruiken. Als je dat zo zegt van Rahi dan denk ik ook gelijk aan die klik die ik had met Lasse. Wat ik in Noorderlicht neer heb gezet, daarin zie je inderdaad bepaalde voorliefdes van mijzelf terugkomen. We zijn ook toevallig alle drie metalheads, dus dat is ook wel grappig.”

Nu je je volledig gaat concentreren op de galerie en projecten, is het een wens om hierin Noorderlicht nog meer in de spotlights te zetten?

“Ja want we hebben zo vaak zulke bijzondere tentoonstellingen en die zijn soms na een paar weken weer weg. Dan krijg je vaak de opmerking van ‘Oh hebben jullie dat gehad?’ Ja gehad inderdaad… En dat vind ik dan ontzettend jammer en ook zo zonde, want we hebben gewoon echt hele toffe dingen staan. Vaak zelfs de primeur. Misschien zijn we wel te nuchtere Groningers en daardoor te bescheiden. Eigenlijk mogen we best wat meer pronken met Noorderlicht. Wij doen dit alles gewoon, puur omdat we het belangrijk vinden, omdat we een hart voor fotografie hebben.”

Binnenkort te zien bij Noorderlicht: IN VIVO tempo van 6 april t/m 26 mei 2019. Een tentoonstelling met kunstenaars die vanuit hun hoofd praktijk als fotograaf een crossover maken naar video.

Meer weten over Noorderlicht | Podium voor professionele fotografie? Neem hier dan eens een kijkje. Om het werk van Regina Broersma beter te leren kennen bezoek dan haar site Reggie

Tekst: Lisette Verhoog

Beeld: Lisa Bommerson

Cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van cookies om je websitebezoek ‘slimmer’ te maken en omwille van statistieken.
Meer weten? Lees onze cookie-verklaring of pas je instellingen aan.

Deel nu:
Scroll To Top