RIFlags
Sonic Room
Nije Grieze
Sonic Room
Apeldoornse mannen
Kunst op Straat

We vroegen voorbijgangers naar wat zij vinden van de kunstwerken van MARKER op de Grote Markt

Buiten | Beeldende kunst | CBK | Henri van Hoeve | Lee Mc Donald | Albert Westerhoff | Ruben Boxman

Een tien dagen lange manifestatie van zes kunstenaars met elk een eigen interactief kunstwerk wat het publiek moet doen nadenken over de functie van de Grote Markt in Groningen. Werken die inspelen op het gebruik en de beleving van het plein. Het idee achter de manifestatie is helder, maar komt de boodschap over bij het publiek? Kunstspot ging de straat op om de meningen van mensen te vragen over MARKER.  

Kinderen spelen enthousiast rondom de constructies, jongeren discussiëren over het nieuwe aanzicht van de Grote Markt en volwassenen lezen aandachtig de informatiefolder over MARKER. Alle zintuigen worden getriggerd. Je ziet overduidelijk de grote constructies, in het bijzonder de Nije Grieze door Henri van Hoeve. Je hoort geluidexperimenten in de Sonic Room door Lee Mc Donald. Iedereen mag overal aankomen, bijvoorbeeld door het verstellen van de spiegelende vlaggen genaamd REFlags door Sarah Janssen. Zelfs het reukzintuig wordt benadrukt door de van chocolade gereproduceerde archeologische vondsten bij Diggels van Dou door Albert Westerhoff. Het publiek wordt uitgedaagd om deze kunstige interactie aan te gaan op de Grote Markt. Met bijvoorbeeld het werk Verhelder door Bert Scholten, performances waardoor het publiek geduid wordt op bepaalde tradities en zekerheden op en rondom het plein.

“Toch geweldig dat ook kinderen hun fantasie de vrije loop kunnen laten gaan door deze kunstwerken. Net een mini-pretpark.” - Vader van twee jonge kinderen

Op het eerste gezicht lijkt het voor de meeste mensen niet gelijk duidelijk wat er met de kunstwerken bedoeld wordt. Rondkijkend op de Grote Markt hoor je veel mensen met opgetrokken wenkbrauwen een duidelijke ‘Oh...’ uitdrukken na het lezen van de teksten in de folder van MARKER. “Toch best een eng idee dat we stiekem in de gaten worden gehouden door camera’s in het openbaar”, zegt een oudere Groningse mevrouw terwijl ze net de tekst heeft gelezen over WIJ door Ruben Boxman. “Wel interessant dat je op deze manier even met je neus op de feiten gedrukt wordt.” Drie Duitse jonge jongens zeggen het juist “erg cool” te vinden dat je op de Grote Markt op een toren kan klimmen en kunt experimenteren met geluiden. Ook studenten discussiëren over de vraag of de kunstwerken iets zeggen over de Grote Markt. Eén student geeft ons een duidelijke conclusie: “Als het publiek zich verdiept in de diepere mening achter deze werken dan kan het heel verhelderend werken en bepaalde maatschappelijke kwesties aankaarten.”

“Kunst zegt mij niet veel, de Sonic Room ruikt lekker naar hout en het was leuk om het torentje te beklimmen, maar het plein vind ik mooi zoals die is.” - Dagjestoerist

Er zijn ook mensen die er anders over denken. Vier volwassen mannen uit Apeldoorn van rond de 50 jaar stappen uit de Sonic Room en we vragen ze wat MARKER in hun ogen zegt over het verleden, heden en toekomst van de Grote Markt: “We zijn wel bekend met de Grote Markt van Groningen, maar voor ons voegt het niet veel toe. Zo’n torentje midden op het plein is leuk, maar dan sta ik toch liever bovenin de echte Martinitoren.” Net als deze groep mannen zijn er meerdere mensen die een beetje verbaasd rondkijken, dan wel zonder het verhelderende foldertje in de hand. De typische Groningse reactie: “Ja leuk, is een keer wat anders.”

“De eerste lekker ruikende archeologische vondst die ik ben tegengekomen, dat is nog eens behapbare geschiedenis.” - Bejaard Gronings koppel

Kunstmanifestatie MARKER is nog te zien tot en met a.s. zaterdag 9 juni op de Grote Markt in Groningen.

Tekst en foto's: Lisette Verhoog 

Deel nu:
Scroll To Top