Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Kunsttalent spotten met de Gerrit van Houten Prijs

Afgelopen vrijdag won beeldend kunstenaar Mari Stoel de Gerrit van Houten Prijs met zijn combinatie van schilderkunst en een installatie. Negen kunstenaars waren genomineerd. Wat maakt nou de winnaar, de winnaar? En kunsttalent spotten, kunnen we dat allemaal leren?

Het bijzondere aan de Gerrit van Houten Prijs is dat negen kunstkenners – van museumdirecteur tot verzamelaar – een kunstenaar konden nomineren. Uiteindelijk werd de winnaar door een jury bepaald, maar er was ook een publieksprijs toe te kennen. Het werk van Mari Stoel was voorgedragen door Marie-Jeanne Ameln en Ron Ritzerfeld van projectruimte SIGN in Groningen. Annabelle Birnie, directeur van het Drents Museum, droeg Hans Hoekstra, de uiteindelijke winnaar van de publieksprijs, voor.

Mari schildert structuren en presenteert die traditioneel aan de wand, maar ook gedrapeerd over houten stellages. Hans Hoekstra is ook een schilder. Hij portretteert vooral mensen in een losse stijl. Twee schilders dus, de een meer conceptueel, de ander concreter.

Speelsheid

De kunstkenners en de jury waarderen vooral speelsheid. “Het werk van Mari Stoel triggert ons vanwege de spanning tussen een serieuze benadering van dit eeuwenoude medium, en de luchtigheid en speelsheid die zijn werk zo kenmerkt,” zegt het juryrapport. Die luchtigheid is ook de aanleiding geweest voor Sign om hem te nomineren: “Kenmerkend voor zijn werk is de spontaniteit van een terloopse handeling of daad.”

Ook het werk van Hans Hoekstra is licht en spontaan. Hij zegt daar zelf over: “Het werkt geweldig bevrijdend het bewustzijn soms een stap voor te zijn, zodat grote verrassingen je kunnen overkomen. Het lijkt dan of het schilderij met je op de loop gaat en dan ben je echt aan het schilderen in plaats van een schilderij aan het maken”.