25806404867_b74545ba68_b.jpg
Kunstshot

KUNSTSHOT Waarom Frida Kahlo meer was dan 'die vrouw met de unibrow'

De bekende Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo (1907-1954) was niet alleen een opvallende verschijning, maar ook een boegbeeld van de feministische beweging. Wie de verhalen achter haar schilderijen kent – voor een groot deel zelfportretten –  ziet veel meer dan alleen haar uiterlijke kenmerken.

In tegenstelling tot andere vrouwen in haar tijd rook en dronk ze als een man. Frida ging tegen het schoonheidsideaal in door haar wenkbrauwen niet te epileren en haar snorhaartjes te laten staan. Ze ging regelmatig de straat op in mannenkleding en schilderde zichzelf ook zo in Self Portrait with Cropped Hair. Frida was openlijk biseksueel in een tijd waarin een LGBT-community ondenkbaar was.

Haar feministische uitingen zie je terug in schilderijen als Henry Ford Hospital. Hierin kaart ze vrouwelijk leed aan als menstruatie, miskramen en onvruchtbaarheid. In die tijd een taboe om over te praten. Haar liefde voor vrouwen schilderde ze als Two Nudes in the Forest (The Earth Itself). Ook de pijn waar ze mee leefde, als gevolg van een busongeluk, is een belangrijk onderwerp. In het schilderij De gebroken zuil verbeeldt Frida zichzelf gespietst door een stalen buis met spijkers over haar hele lijf. De pijn is haar uiteindelijk fataal geworden, maar haar werk en de feministische strijd die ze leverde blijven voortbestaan.

Tekst: Lisette Verhoog
Beeld: Me and My Parrots (Yo y mis pericosa), Frida Kahlo (1941) via Flickr

Cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van cookies om je websitebezoek ‘slimmer’ te maken en omwille van statistieken.
Meer weten? Lees onze cookie-verklaring of pas je instellingen aan.

Deel nu:
Scroll To Top