33698E2C-5BF4-4AFD-B00E-04C5BB120E83.jpeg
Kunstshot

KUNSTSHOT Hoe de gouden wc-pot van Maurizio Cattalan op Oceans Twelve-achtige wijze werd gestolen

De massief 18-karaats gouden wc-pot is een kunstwerk uit 2016 van de Italiaan Maurizio Cattalan. Het is eigendom van het Guggenheim Museum in New York en stond ter bruikleen tentoongesteld in het Blenheim Paleis in de buurt van Londen. Het kunstwerk, America getiteld, wordt gezien als een symbool voor het verregaande consumentisme in de VS in de vorm van een evolutie van Marcel Duchamps urinoir uit 1917.

De goudwaarde van het werk, dat aangesloten was op de riolering van het paleis, is vier miljoen dollar en de kunstwaarde wordt geschat op rond de zes miljoen. Bezoekers mochten maximaal drie minuten per persoon gebruik maken van het toilet, terwijl er een bewaker voor de wc-deur stond. 
Naar verluidt hebben vanaf 2016 minstens 100.000 mensen gebruikgemaakt van het toilet, waaronder waarschijnlijk de dieven die het kunstwerk in de nacht van 13 op 14 september 2019 stalen uit het Paleis in Engeland. Het moet een Oceans Twelve-achtige operatie zijn geweest om het toilet van de riolering los te koppelen en vervolgens in de Volkswagen Golf te laden waarmee de vijf dieven zijn gevlucht. Twee van hen zijn inmiddels aangehouden, de overige drie en het kunstwerk zelf zijn nog vermist. 
Cattalan, die bekend staat om zijn satirische werken die kritiek leveren op zowel de maatschappij als de kunstwereld, reageerde zoals het hem betaamt ironisch op de diefstal: “Ik ben altijd dol geweest op overval-films en nu maak ik er eindelijk zelf deel van uit.” 

Het werk werd tijdens de presidentscampagne van Donald Trump gelanceerd en wordt door velen in verband gebracht met diens carrière. Cattalan geeft zelf geen interpretaties, maar verwijst naar meerdere betekenislagen van het werk. 
Leuk weetje: toen Trump in 2017 een verzoek stuurde aan het Guggenheim om Landscape with Snow van van Gogh te lenen voor zijn privévertrekken in het Witte Huis, wees curator Nancy Spector dit af met de opmerking dat America wél voor hem beschikbaar was. 

Tekst: Marike Masker
Afbeeldingen: The Times

De overige werken van Maurizio Cattalan zijn nog tot 27 oktober 2019 te zien in Blenheim Palace.

Cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van cookies om je websitebezoek ‘slimmer’ te maken en omwille van statistieken.
Meer weten? Lees onze cookie-verklaring of pas je instellingen aan.

Deel nu:
Scroll To Top