©Karstiess_Plakat_Brüssel_01B_m.jpg
Kunstshot

KUNSTSHOT De zoektocht naar Robert Smithson’s beroemde werk 'Asphalt Rundown'

Landschapskunst

Op 15 oktober 1969 voerde de Amerikaanse kunstenaar Robert Smithson zijn beroemde werk Asphalt Rundown uit: in een buitenwijk van Rome liet hij vanuit een truck een grote lading gesmolten asfalt in een diepe kuil stromen. Het vormde een gitzwarte vlek die als lava naar beneden stroomde op het droge goudbruine gesteente.

Meer dan veertig jaar later ging de Duitse kunstenaar Markus Karstieß op zoek naar de plek waar Smithson zijn werk maakte, een zoektocht waar de video-installatie What the Earth Sees (2015) uit voortkwam. Hoewel Asphalt Rundown een van de bekendste voorbeelden is van landschapskunst uit de twintigste eeuw, is dat voornamelijk vanwege de foto’s en video-opnames uit 1969. Het is geen plek die kunstliefhebbers regelmatig bezoeken: aan de oppervlakte is niets te zien. Wat was er eigenlijk nog te terug te vinden van Smithson’s actie?

Karstieß bezocht Rome. En wat een onbewoond landschap was geweest in 1969, bleek nog steeds een onbewoond landschap in 2014 – maar een waarop Smithson’s werk zijn sporen had achtergelaten. Het asfalt had de aarde afgesloten en daardoor groeide er andere vegetatie dan uit het natuurlijke gesteente. Hierdoor wist Karstieß waar hij moest graven om Asphalt Rundown te vinden en werd hij, zoals Friedrich Meschede schreef, een archeoloog van de hedendaagse kunst. What the Earth Sees is dus mogelijk gemaakt door een kunstenaar uit de jaren 60, een kunstenaar van nu én de natuurlijk processen van de aarde: een spannende samenwerking.

Bron: Remembering Landscape, red. Eva Schmidt en Kai Vöckler (2018).

Tekst: Ruby de Vos
Beeld: Markus Karstieß / VG Bild-Kunst, Bonn 2019

Gerelateerde verhalen

Cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van cookies om je websitebezoek ‘slimmer’ te maken en omwille van statistieken.
Meer weten? Lees onze cookie-verklaring of pas je instellingen aan.

Deel nu:
Scroll To Top