124131999.jpg
Kunstshot

KUNSTSHOT De Spaanse golf van mislukte restauraties (2)

We schreven al eerder over Spaanse kunstrestoraties die behoorlijk de mist ingingen. ‘Restauratoren’nemen steeds meer het heft in eigen handen, waardoor er bizarre plaatjes ontstaan die nog maar erg weinig te maken hebben met het origineel. Ruim een jaar later zijn er nog twee kunstwerken slachtoffer geworden van dezelfde behandeling.

Afgelopen zomer kreeg de beeltenis van Maria in De onbevlekte ontvangenis (1660-65) van de Spaanse kunstenaar Bartolomé Esteban Murillo een make-over. Hoewel de originele versie van Murillo veilig in het Prado Museum in Madrid hangt, kwam deze kopie – waarvan sterk vermoed wordt dat hij ook door Murillo geschilderd is – bijzonder ongunstig uit een reinigingssessie. In de beide restauratiepogingen werd Maria’s rozige, meisjesachtige gelaat onherkenbaar overgeschilderd.

Een aantal maanden later werd in de Noord-Spaanse stad Palencia een gerestaureerde gevel van een gebouw uit 1919 onthuld. Hierbij viel vooral een jonge vrouwenfiguur op, die vroeger vriendelijk neerkeek op de menigte. Na de restauratie, waarbij de haar kaaklijn volledige verdween en haar rechteroog aan de zijkant van haar gezicht terecht kwam, heeft ze echter meer weg van een kubistisch schilderij. Omstanders beschreven haar nieuwe gezicht als ‘cartoonesque’.

Inmiddels hebben Spaanse restaurateurs verzocht om de wetten voor het restaureren van kunst aan te scherpen, om zo het culturele erfgoed van Spanje te beschermen.

Tekst: Ruby de Vos
Beeld: 'Potato Head' via de Facebookpagina van de uit Palencia afkomstige Antonio Guzmán Capel

Cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van cookies om je websitebezoek ‘slimmer’ te maken en omwille van statistieken.
Meer weten? Lees onze cookie-verklaring of pas je instellingen aan.

Deel nu:
Scroll To Top