Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

In het atelier

Een kijkje in de studio van kunstenaar Klaas Jonkman

Door: Karlijn Vermeij, 13 december 2018

In een oude gymzaal aan de Travertijnstraat, vlakbij de wijken Vinkhuizen en De Held, zijn verschillende ateliers van jonge Groninger kunstenaars te vinden. In één van die werkruimtes treffen wij Klaas Jonkman (1990), die in Utrecht, Gent en Sydney studeerde en in 2016 zijn mastergraad in schilderkunst aan het Frank Mohr Instituut behaalde.

"Ik ben hier vijf of zes dagen in de week, het liefst zoveel mogelijk. Ik sta altijd vroeg op, rond een uur of zes, zeven, en dan ga ik naar de sportschool. Vervolgens door naar de studio tot een uur of tien wanneer ik gaar ben en alles weer ga schoonmaken. Het is allemaal heel ritmematig de afgelopen tijd, maar dat werkt wel. Eerst ging ik elke dag naar mijn atelier, maar na een tijdje besefte ik dat het wel goed was om af en toe even wat pauze te nemen. Door de toekenning van het Mondriaan Fonds kan ik me nu volledig concentreren op mijn werk. Daarnaast probeer ik lekker te chillen en niet al teveel m'n werk mee naar huis te nemen. Eat, sleep, paint, repeat, dat een beetje.

De selectie voor Art Rotterdam is bekend, dus die werken ben ik nu aan het 'afkijken'. Dat betekent dat ik met een kop koffie ga zitten en ernaar ga kijken tot mijn ogen eruit vallen. Soms heb je niet echt afstand tot je eigen werk, dan zit je er teveel in. Eerder ramde ik in één keer een doek af, maar het helpt om werken even weg te zetten en er opnieuw naar te kijken, ermee te schuiven en om te draaien. Door die open benadering ontstaan vaak de beste werken. Als je teveel een vaststaand eindbeeld in je hoofd hebt, dan gaat er bij mij wel iets fout. Jezelf blijven uitdagen en blijven verbazen is voor mij wel belangrijk.

Schilderijen zijn voor mij illusionaire ruimtes, waar kwaststreken als gebaren gestapeld zijn en samen uiteindelijk een beeld kunnen vormen. Ik ben aan het onderzoeken wat de rol van licht is in mijn werk, en hoe ik altijd weer een bepaalde ruimte wil suggereren of een spanning daarbinnen. Zoals bij de reeks Fireflies, daar lijkt het licht van binnenuit te komen in plaats van dat het licht theatraal van buitenaf komt, zoals bij de mens-, plant- en vogelfiguren die ik eerder schilderde. Die vuurvliegjes bijvoorbeeld, zie je in het echt ook in hele korte, vluchtige momenten. Het leuke aan schilderkunst is dat je allerlei kijkmomenten en herinneringen naar het doek kunt vertalen en daar een bepaalde structuur in aan kunt brengen.

Ik ben iemand die echt vanuit het materiaal zelf moet beginnen. Bij mijn meer abstracte werk ben aan het onderzoeken: waarom schilder ik nou, wat is een kijkervaring bijvoorbeeld en hoe werkt dat? Om dat te onderzoeken maak ik nu mijn eigen verf, waarbij ik verschillende pigmenten en oliën gebruik. Dat proces krijgt zelfs iets chemisch, maar ik begin het nu voor mijn gevoel eindelijk onder controle te krijgen. Ik ga nog wel langs de kunstzaak, maar ik sta ook vaak genoeg in de bouwmarkt om te kijken welke soorten verf er zijn en wat je ermee kunt doen. Daar heb ik altijd het meeste uitgehaald. In mijn hoofd zit onderhand een eigen soort lichtmeter te bepalen hoe je met licht spanning kunt creëren, op zoek naar interessante combinaties. En na een tijd bezig te zijn wordt het opeens magie en vergeet je even dat het verf op een doek is."

Atelier, werkplaats, studio… De ruimte waarin een kunstenaar werkt is een plaats waar dag in, dag uit geploeterd, geschaafd en gemeten wordt. Waar een creatief product tot stand komt en waar nagedacht wordt. Ga in deze serie op bezoek bij Groningse kunstenaars op hun werkplek. Waar zijn ze momenteel mee bezig? Hoe ziet hun werkdag eruit? En wat doen zij om te ontspannen?

Kijk voor zijn werk op Instagram: @Klaasjonkman