KS_Maaike-9.jpg
KS_Maaike-7.jpg
KS_Maaike-14.jpg
KS_Maaike-10.jpg
In de studio van...

In de studio van... Beeldend kunstenaar Maaike Knibbe

Aan de Van Schendelstraat in Groningen vind je in de vleugels van een oud schoolgebouw verschillende studio's en ateliers, waaronder die van beeldend kunstenaar Maaike Knibbe (1988). Het is er comfortabel en geordend, met in de hoeken een met zeil afgeschermde werkplek, een houtwerkplaats en een groot werkblad met wasbak. Knibbe studeerde in 2013 af aan Academie Minerva en werkt momenteel aan nieuw werk in Het Resort, samen met Philippe Wolthuis en Bart Nijstad.

"Ik probeer zoveel mogelijk in mijn atelier te zijn, maar de tijd dat ik hier ben verschilt nogal. Vooral de afgelopen maand, omdat ik een residentie doe met twee anderen. Daardoor heb ik veel afspraken tussendoor om locaties te bekijken en te overleggen. De dagen zijn daarom erg versnipperd de laatste tijd. Soms heb je een hele week dat je gewoon lekker kan werken, maar alles gaat nu erg door elkaar heen lopen. Voor een echt goede werksessie heb ik wel minimaal vier uur nodig. Ik ben van nature vrij chaotisch en wanneer ik werk op verschillende locaties merk ik dat ik mijn hoofd erbij moet houden. Iets wat in één dag af had kunnen zijn, doe je dan opeens drie dagen over. Dat hoort er gewoon bij, dat is een kwestie van leren.
"Deze ruimte is vooral ingericht op werken met gips, kunststoffen en hout. Het is een belangrijke plek voor mij waar ik prima kan werken. Dit is waar ik ideeën bedenk, uitwerk en opsla. Als ik heel eerlijk ben maakt het niet zoveel uit wat voor ruimte het is. Wat belangrijk is, is dat er gewoon zoveel mogelijk voor handen is, dat de ruimte hoog is en dat je je er comfortabel voelt. Je voelt je vanzelf thuis op een plek waar je vaak komt, als het maar overzichtelijk is. Het allerbeste werk ik als ik 's ochtends vroeg begin en dan 's avonds niet te laat naar huis ga. Plannen bedenken en uitkristalliseren gaan hand in hand met het verzamelen van beelden en ideeën. Dan begin je en liggen overal losse puzzelstukken die op het laatste moment opeens samenkomen, dat is een superfijn gevoel. Ik werk wel met een vooropgezet plan, maar dit verandert gaandeweg omdat ik altijd reageer op gemaakte stappen. Omdat ik op deze manier werk is het altijd een verrassing wat eruit komt. Het is belangrijk voor mij om vast te houden aan de oorspronkelijke intentie, een soort van stip op de horizon, waardoor je niet teveel afdwaalt in momenten van twijfel.
"Als beeldhouwer en installatie-maker vind ik het fijn om mezelf lichamelijk tot een werk te verhouden.  Dat komt voort uit de behoefte om mijn directe omgeving vorm te geven. Door herkenbare materialen in een andere context te plaatsen ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën waarmee je voorbijgaat aan het alledaagse. Ook vind ik het belangrijk dat je ziet dat het gemaakt is door iemand. Daarmee probeer ik een soort bruggetje naar de kijker te maken. Ik maak mijn werk om gezien te worden door anderen. Om enkel voor mezelf te werken zou niet genoeg zijn. Ik vind het jammer als kijkers zich buitengesloten voelen door beeldende kunst, juist omdat het een oorsprong heeft in een gedeelde wereld. Het is een visueel communicatiemiddel waarmee een luikje kan worden opengezet naar een nieuw verhaal. Het laat een nieuwe realiteit zien en dat vind ik heel mooi."
 

Atelier, werkplaats, studio… De ruimte waarin een kunstenaar werkt is een plaats waar dag in, dag uit geploeterd, geschaafd en gemeten wordt. Waar een creatief product tot stand komt en waar nagedacht wordt. Ga in deze serie met Kunstspot op bezoek bij Groningse kunstenaars op hun werkplek. Waar zijn ze momenteel mee bezig? Hoe ziet hun werkdag eruit? En wat doen zij om te ontspannen?
 

Tekst: Karlijn Vermeij
Beeld: Sander van der Bij

Gerelateerde verhalen

Deel nu:
Scroll To Top