Rosa-Everts-External-Memory-2017-mixed-media-op-papier-75-x-110-cm.jpg
Rosa-Everts-The-Newspaper-series-9-2017-mixed-media-op-fotoprint-op-papier-35-x-50-cm.jpg
Rosa-Everts-Display-6-2017-mixed-media-op-fotoprint-papier-50-x-70-cm.jpg
Expositie

Hoe Rosa Everts van ‘leegte’ kunst maakt

Fotografie | Tekeningen | Collage

Kunstenaars vullen in het algemeen lege vlakken in met de mooiste onderwerpen. Maar wat nou als je onderwerp de leegte zelf is? Rosa Everts (1986) exposeert in galerie with tsjalling: werken die allemaal draaien om thema’s als leegte, afwezigheid en het onbekende. We vroegen haar waarom juist deze thema’s haar zo bezighouden en naar de technieken achter haar werken in Unknown Content. “De combinatie van foto, tekening en collage zorgt voor een bepaalde vervreemding.”

Op het eerste gezicht lijken het louter foto’s. Niet heel gek, want Rosa Everts gebruikt haar foto’s als basis voor haar kunst. Het wordt echter al snel duidelijk dat haar werken spelen met een bepaalde gelaagdheid. Van dichtbij lijken ze namelijk meer op tekeningen. Hoe zit dat precies? Everts: “Ik begin met het zoeken naar een goede foto uit mijn verzameling van zelfgemaakte foto’s. Ik print deze af op fotoprintpapier en daarna voeg ik snippers toe. Die komen uit kranten of tijdschriften. Bij de serie Display gebruik ik bijvoorbeeld snippers van afbeeldingen van vakantieoorden. Een gesloten etalage in combinatie met mooie uitzichten die je niet ziet, levert een bepaalde spanning op. Dat vind ik interessant. Verder benadruk ik bepaalde lijnen met potlood.”

“Ik ben tweederde van de tijd aan het kijken hoe ik de compositie wil vormgeven. De meeste toevoegingen zijn namelijk niet terug te draaien.”

Toevoegingen die niet terug te draaien zijn

De techniek lijkt belangrijk bij deze fototekeningen en dat wordt bevestigd door Everts. “Ik denk niet dat ik deze onderwerpen zou kunnen uitwerken in een andere techniek. De combinatie van foto, tekening en collage zorgt voor een bepaalde vervreemding. Het creëert als het ware meerdere realiteiten, omdat het zo’n gelaagd beeld is.” De samenwerking van deze media blijkt dus essentieel voor het uitwerken van deze onderwerpen voor Everts. Het belangrijkste onderdeel van het maakproces blijkt kijken te zijn: “Als ik iets maak, ben ik ongeveer tweederde van de tijd aan het kijken hoe ik de compositie wil vormgeven. Dat komt omdat de meeste toevoegingen niet zijn terug te draaien. Het moet dus in één keer goed.”

Waarom is Everts bezig met onderwerpen als leegte en het onbekende? “Het zijn thema’s waarbinnen ik mijn techniek kan ontwikkelen. Ook zijn ze op veel manieren in te vullen, zo kan ik de onderwerpen steeds vanuit een ander perspectief benaderen.” Het werk van Everts gaat over het creëren van spanning, door het schijnbaar weglaten van een onderwerp. Het betekent dus niet dat deze onderwerpen slechts gebruikt worden voor het bevorderen van Everts' techniek. Ze wil wel degelijk een verhaal overbrengen.

“Een galerie is eigenlijk ook gewoon een lege ruimte.

Verborgen verhalen in de titels van werken

Het verhalende in haar werk was vroeger individueel en anekdotisch, maar is nu langzaam verschoven naar het uitwerken van grote, algemene thema’s. Deze ‘verhalen’ liggen onder andere verborgen in de titels van de werken. In The Newspaper series 9, zie je bijvoorbeeld een krant, bedolven onder een agenda, een USB-kabel, dropjes en confetti. Everts schenkt hiermee aandacht aan de manier waarop heftig nieuws verloren kan gaan in een zee van alledaagse bezigheden. Zonder morele boodschap: het werk is niet bedoeld als kritiek op onze maatschappij. De kijker is vrij om hierin zelf een narratief te bedenken. “Ik merk dat ik soms – wanneer ik een heftig artikel lees in de krant dat me raakt – snel weer bezig ben met de orde van de dag. Dat heb ik in dit werk als uitgangspunt genomen.”

Naast het tentoonstellen van haar fototekeningen, heeft Everts een van de muren van de galerie omgetoverd tot een kunstwerk. Hierop zijn de karakteriserende snippers, die ze gebruikt in het werk dat te zien is, terug te vinden. “Een galerie is eigenlijk ook gewoon een lege ruimte. Ik heb daarom een muur gebruikt als drager en zo heb ik mijn kunst de ruimte in getrokken.”

Unknown Content is tot en met 23 december te zien in galerie with tsjalling:.

Tekst: Iris Rijnsewijn
Beeld 1: Rosa Everts, External Memory, 2017 - mixed media op papier
Beeld 2: Rosa Everts, The Newspaper series 9, 2017 - mixed media op fotoprint op papier
​Beeld 3: Rosa Everts, Display 6, 2017 - mixed media op fotoprint papier

Gerelateerde verhalen

Deel nu:
Scroll To Top