Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Het verslavend dubbelleven van een kunstenaar

Joke van Leeuwen, Heleen van Royen, Jan Cremer. Maar ook: Joost Oomen, Renée Luth, Rense Sinkgraven. Schrijvers en dichters? Niet op de tentoonstelling Dubbeltalent - de Rijke Buit. Daarin laten schrijvers zich van hun beeldende kant zien. Van 28 februari tot en met 18 maart 2016 brengt het Groninger Forum een groot tal schrijvers en dichters die stuk voor stuk een artistiek dubbelleven leiden en daarmee grensverleggend, soms provocatief, te werk gaan met verschillende kunstvormen.

Neem Heleen van Royen. Bekende schrijver van spraakmakende bestsellers zoals De Gelukkige Huisvrouw, De Ontsnapping en De Mannentester – Maar ook:  Fotograaf van Selfmade, een pikante serie selfies waarin Van Royen haar eigen, veelal naakte, lichaam op talloze manieren fotografeert en daarmee maar weer eens bewijst hoe taboes nog steeds bestaan in geëmancipeerd Nederland. Of Jan Cremer. Wederom een bekend auteur van werken zoals Ik, Jan Cremer, Made in U.S.A. en De Hunnen – Maar ook: Beoefenaar van lithografie waarmee hij in binnen-en buitenland regelmatig het Hollandse landschap exposeerde. Beiden zijn ze te zien op de expositie met hun beeldende werk.

Zegen

Voor de opening werd kunstenaar Marte Röling gestrikt. Ze sprak kort – ‘ik was bang dat jullie allemaal moesten staan’ – over de zegen en vloek van het hebben van een dubbel talent.  Zo heeft ze het enerzijds over de opslokkende opwinding bij het maken van kunst, maar ook over de uitdaging van het verslavende, waar ze zichzelf in verliest.  Als artistiek talent is het onmogelijk te ontkomen aan kunst maken. “Voor veel mensen is het hebben van één talent al prachtig, maar gezegend zijn met meerdere talenten is een klein wonder, omdat er veel talent verloren gaat en nooit tot bloei komt” zegt ze. De weelde van zoveel dichters, schrijvers en beeldend kunstenaars op één plek noemt ze “wel heel bijzonder.”

“Voor veel mensen is het hebben van één talent al prachtig, maar gezegend zijn met meerdere talenten is een klein wonder."
Marte Röling

Ondanks de overweldigende diversiteit aan dubbeltalenten  lijkt het grootste deel van de exposanten zichzelf toch echt wel voornamelijk als schrijver te zien. Niet iedereen heeft even veel oog voor de presentatie van beeldend werk, met als gevolg dat het geheel soms wat onhandig oogt. De vraagprijzen zijn op z’n zachtst gezegd behoorlijk bescheiden, met uitzondering vande werken van de echt grote namen, die overigens allemaal ontbreken op de opening.

Buitmaken

Rense Sinkgraven, mede-organisator van de tentoonstelling en ook zelf exposant, legt uit waarom hij zo blij is met De Rijke Buit. “Ik vind het mooi dat het werk van schrijvers en dichters die ook beeldend werk maken, een keer zichtbaar wordt gemaakt op een centrale plek. Dat gebeurt vrijwel nooit.” Zijn eigen werk, een soort ruimtelijke collage van verrot hout en verroest metaal, is vlak bij de foto’s van Van Rooyen te vinden. Naast hun plekje op de tentoonstelling hebben ‘Selfmade’ en ‘Penisnijd,’ het werk van Sinkgraven, inhoudelijke overeenkomsten. “Wie weet komt er ooit nog een gedicht uit, met Sigmund Freud als hoofdpersoon.”

Dubbeltalent levert zeker een Rijke Buit, maar daartussen is het ook weer goed zoeken. Een iets strengere selectie had wellicht een betere tentoonstelling opgeleverd. Het voordeel van 96 kavels is dan wel weer dat de expositie behoorlijk compleet is. De veiling, die voor 19 maart op het programma staat, levert ‘voor elk wat wils’ en voedt onvermijdelijk de verslaving van de echte kunstkenner om zijn/haar kunstcollectie uit te breiden met topwerken voor een bescheiden prijsje.

In samenwerking met Glasnost bezocht Shariza Abdoelhak de tentoonstelling. Haar reportage werd uitgezonden op 15 februari via OOG Radio en is online terug te luisteren.

Tekst: Shariza Abdoelhak en Gerdine Kruizinga
Beeld: Shariza Abdoelhak
Op de foto:
Selfmade, licht 1 2/3 en Licht 4, Heleen van Royen, House en Sculpture, Hans Wap, Luctor et Emergo, Renée Luth