Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Interview

Dit wist je nog niet over kunstenaar Koen Taselaar

Door: Michiel Teeuw, 2 januari 2020

Koen Taselaar (1986) is een graag geziene gast in Groningen. Zo was hij deelnemer van de Week van het KunstenaarsBoek en presenteerde Block C onlangs zijn solo-expositie. Maar wie is Koen Taselaar eigenlijk? Hoe werkt hij, waar komt zijn inspiratie vandaan en hoe uit dit zich? “Ik wil dingen maken waar ik zelf van kan houden.”

Taselaar beschrijft zichzelf als een ‘natuurlijke maker’: "Ik ben breed geïnteresseerd, een werk kan een heel kleine aanleiding hebben." Dat kan van alles zijn: werken uit de kunstgeschiedenis, een krantenartikel over octopussen of een schoonheidsmasker. Zijn nieuwsgierigheid is zichtbaar in zijn werken.

Gezichten

In 2018 heeft Taselaar een residentie gevolgd in het Koreaanse Seoul. Een van de uitkomsten hiervan was een sculptuur-serie van keramieken gezichten. In een van de werken worden die samengehouden met een metalen staaf. Een beeld dat er op het eerste oog fijn uitziet, maar wanneer ik de metalen staaf zie, een donkerdere laag krijgt. Waar komt de inspiratie voor zulke beelden vandaan? De gezichtsvormen zijn rechtstreeks afgeleid van de beauty-maskers die enorm populair zijn in Zuid-Koreaanse winkels: "Ik heb de vormen van de maskers op de klei gelegd en ze uitgesneden. Je handen worden altijd erg droog van werken met de klei. Het is bijna een vondst: ik zie het als rijmen met vormen."

Middelen

Niet alleen heeft Taselaar een residentie gedaan in Zuid-Korea, ook in Calcutta (India) heeft hij een periode werk gemaakt. Hoe verhoudt hij zich tot de plekken waar hij werk maakt? "Je maakt dingen daar, dus je werkt met producten die daar vandaan komen. Zo werkte ik in India met het roze papier, dat veel gebruikt wordt in schoolschriften. Je zit natuurlijk met dat soort gegevens, van wat daar voorkomt." Als een Westerse kunstenaar werkt maakt in andere werelddelen, kan het werk al snel vervallen tot een karikatuur of een souvenir. Taselaar werkt op een andere manier: "Ik probeer altijd wel heel open en rustig naar een cultuur te kijken en het bij mezelf te houden. Het werk wordt niet exotisch, dat je meeneemt." De meeste van zijn werken bevatten dan ook niet actieve verwijzingen naar bepaalde stromingen, al tonen ze wel veel verwantschap.

Inspiratie

Recent was Taselaar uitgenodigd door het TextielMuseum in Tilburg, waar hij een enorm wandkleed heeft gemaakt over de geschiedenis van het Bauhaus, geïnspireerd door werken als het tapijt de bayeux: "Ik gebruik het textiel om een verhaal te vertellen en dit mag ook best figuratief zijn." Sindsdien kon hij niet ophouden met wandkleden maken. Ik merk dat deze veel actievere verwijzingen bevatten dan de andere beelden. De nieuwere wandkleden zijn geïnspireerd op meubel- en productontwerp, met onder andere een werk dat niet alleen geïnspireerd is door het Groninger Museum, maar ook zeker niet zou misstaan in hun collectie. Taselaar: "Groningen is een van de weinige plekken waar er veel postmodernistische architectuur te vinden is. Zo’n startpunt kan op heel veel verschillende manieren ontstaan." Een ander startpunt voor het werk, dat de architectuur en meubels van onder andere de postmodernistische Mendini en Memphis voorstelt, is een artikel dat Taselaar las. Hierin stond dat octopussen langer de aarde zouden kunnen uithouden dan de mens. Op de ‘lijst’ van dit werk staat in blokletters: ʀᴀᴅɪᴄᴀʟ ꜰᴜʀɴɪᴛᴜʀᴇ ꜰᴏʀ ʀᴀᴅɪᴄᴀʟ ᴛɪᴍᴇs.

Materiaal

Wanneer ik rondkijk in Taselaars oeuvre, merk ik dat er erg veel materialen gebruikt zijn in de verschillende werken. Hoe komt het materiaal terug in Taselaars werk en wat kan er wel en niet? "Ik denk dat niet alles geschikt is voor elk materiaal. In keramiek vind ik het priegelige bijvoorbeeld niet fijn, terwijl ik doorwerkte tekeningen wel interessant vind." Zo heeft Koen in verschillende media verschillende voorkeuren. "Ik kijk graag naar geschiedenis van medium, wat er gedaan is met het materiaal. Dan kom je er ook wel achter wat je zelf interessant vind. Ik wil dingen maken waar ik zelf van kan houden."