Pelle Schilling.jpeg
CosmosisCollages1_24.jpg

Dit wil je weten voordat je dit weekend naar CLASH XXL gaat

Komend weekend is het tijd voor de nieuwste editie van CLASH XXL. Een interdisciplinair kunstfestival waarbij je tegelijkertijd kunt dansen en kunst kijken: wat wil een Kunstspotter nog meer! Wij spraken co-initiatiefnemer en promotor hedendaagse kunst Joachim de Vries over de kunst op het festival en hoe we ons optimaal kunnen voorbereiden.

 

Joachim, jij hebt samen met Milou de Boer en Niels Meijer het initiatief genomen het CLASH festival nieuw leven in te blazen. Hoe is dat gegaan?

“Clash is ontstaan in 2005 als afterparty van het Jonge Harten Theater festival en groeide tussen 2009 en 2011 tot een groots evenement in de Oosterpoort. Als onderdeel van kunstenaarscollectief WERC maakte ik deel uit van het festival. Het samenkomen van verschillende artiesten uit verschillende disciplines en windstreken vond ik een heel inspirerende ervaring. Milou, Niels en ik mijmerden erover dat we het festival misten en zo ontstond het idee om het samen te gaan organiseren als vanzelf.”

Verschillende artiesten die samenkomen klinkt heel harmonieus... Vanwaar de naam CLASH, botsing?

“Als je veel creatievelingen bij elkaar zet om in korte tijd samen iets spannends neer te zetten, ontstaat er een pressure-cooker effect. Er is geen tijd voor perfectie, dat schept vrijheid voor experimentele samenwerkingen. Je kunt ook echt een CLASH voor je zien: al die artiesten die naar Groningen komen voor een creatieve botsing, samensmelting, een explosie van 2 keer 12 uur en dan spat iedereen weer uiteen.”

Is CLASH XXL een muziekfestival waar ook kunst te zien is of een kunstfestival waar ook muziek wordt gedraaid?

“Beide niet. Er is de afgelopen jaren sprake geweest van een festivalliseringsslag, waarbij steeds meer festivals uit de grond schoten waar ook kunst te zien is. Dus in die zin is wat wij doen niet nieuw, maar onze invalshoek is anders.”

Wat is het verschil tussen CLASH en andere festivals?

“Wat je vaak ziet op die festivals is dat de kunst een gecommercialiseerde functie heeft ter ondersteuning van het hoofdprogramma. CLASH heeft professionele kunst in de breedste zin van het begrip als vertrekpunt, waarbij alle kunstvormen evenredige aandacht krijgen. Of de artiest nou een kwast in haar hand heeft, een laptop, een tentzeil of een muziekinstrument, alle artiesten zijn gelijkwaardig onderdeel van de line-up. Ons uitgangspunt is het onderzoeken hoe die verschillende kunstvormen zich optimaal kunnen presenteren in samenspel met elkaar en de ruimte.
Een voorbeeld daarvan is dat Bart Nijstad vanuit Werkplaats Clash (gefinancierd door het CBK) drie jonge kunstenaars, Jonna Bo Lammers, Lotte Masker en Daniël Janse coaching heeft geboden op het gebied van kunstpresentatie in de openbare ruimte. Het resultaat daarvan is zaterdagavond live te zien en te koop in het Grand Theatre. Heel spannend.”

Wat kunnen wij als bezoekers verder verwachten als we een kaartje kopen voor CLASH?

“De zaterdag kun je over het algemeen zien als de ultieme combinatie van een party en een expositie. Dansen gecombineerd met kunst bekijken, biertjes…
De zondag staat in het teken van kunstbeleving en verdieping. Dan is er geen muziekprogramma, maar zijn er gesprekken met kunstenaars, panelgesprekken en een keynote. De hele dag is een samenwerking met Studium Generale. Het hoofdonderdeel is een gesprek met kunstenares Tinkebell in het Grand Theatre om 20.00 uur.
Daarnaast is er een kunstroute die je kunt lopen langs verschillende kunst installaties- en performances in de festivallocaties en deelnemende galeries. Noorderlicht, with tsjalling: en Re:search Gallery gaan voor de gelegenheid op zondag open en hebben speciaal voor het festival geselecteerde exposities.”

Jij bent promotor hedendaagse kunst, waar kijk je zelf het meest naar uit?

“Tsja, die functie-omschrijving... of je kiest voor promotor of curator is natuurlijk een keuze waar je iets mee zegt. Ik zie mijn functie als iets er tussenin, dat past ook bij de onderzoekende visie die CLASH heeft op kunstpresentatie. Maar goed, dat terzijde.
Ik kijk zelf heel erg uit naar de presentatie van het werk van kunstenaar Pelle Schilling, die is ingebracht door galerie SIGN. Hij maakt met 25 slijptollen een gigantische vonkenregen in een donkere ruimte in het Grand Theatre. Er zijn maar vier presentaties van drie minuten en per keer mogen er zeventig mensen naar binnen, waarvan een persoon door het kunstwerk mag lopen, heel vet. Een explosief en time based werk dus, precies waar CLASH voor staat.”

Heb je nog tips voor ons ter voorbereiding?

Tip 1: “Als je bijzondere presentaties wilt zien, zoals bijvoorbeeld de vonkenregen van Pelle Schilling op de zaterdag, of de laserinstallatie van Nick Verstand op de zondag, bereid je voor. Plan een route voor jezelf aan de hand van het blokkenschema en houd er rekening mee dat je je van te voren moet inschrijven op de locatie.”

Tip 2: “De muziek vinden wij zelf fantastisch en heel dansbaar, maar als je niet van harde muziek houdt kun je het beste alleen op de zondag komen.
Oh wacht, dat is wat hard gezegd misschien… De special synth set van pianist Matteo Myderwyk op zaterdagavond in VERA valt misschien wel mee qua hardheid. Hmja, er is denk ik wel een harde-muziek-ontwijkende route op te stellen...
Momenteel zijn we aan het knutselen aan voorbeeldroutes, om bezoekers te helpen in de keuzestress. Je kan lang niet alles zien, daar baal ik zelf ook van, maar dat vluchtige hoort bij een goede CLASH.”

Tip 3: “ De belangrijkste tip voor Kunstspot-lezers: ga vooral zondag lekker brak de kunstroute lopen, dat wordt echt heel leuk!”

Bekijk hier de blokkenschema's.

Tekst: Marike Masker
Beeld: CLASH

Gerelateerde verhalen

Cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van cookies om je websitebezoek ‘slimmer’ te maken en omwille van statistieken.
Meer weten? Lees onze cookie-verklaring of pas je instellingen aan.

Deel nu:
Scroll To Top