Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Deze seksueel getinte werken zie je in de expositie ‘Books of Voluptas’

In het teken van de Week van het KunstenaarsBoek is een taboedoorbrekende tentoonstelling te zien bij Galerie H200: Books of Voluptas, met werken van Anke Knapper (1990) en Dilara Ulu (1992). De seksueel getinte werken zorgen voor gebloos en gegrinnik, maar het levert ook gespreksonderwerpen op zoals het verschil tussen mannen en vrouwen in het benaderen van relaties en seks en het vraagstuk ‘hoe was jouw eerste keer?’. Wij waren op de opening.



 

Een eigen vorm van beeldtaal

Voluptas: de dochter van Cupido en Psyche, godin van de sensuele gevoelens, plezier en vreugde. Dit is terug te vinden in de werken van Anke Knapper en Dilara Ulu: seks als uiting van plezier en vreugde, een fantasiewereld waarin alles kan en alles mag. Bij binnenkomst in Galerie H200 vallen gelijk twee grote werken op van Ulu, een combinatie van teken- en schilderwerk en het gebruik van collage. Beide werken lijken een verhaal te vertellen over relaties, seksuele uitingen en de ietwat gênante onderwerpen die ze bijvoorbeeld afbeeldt door plaatjes te gebruiken van vissen die de vulva lijken te verkennen. Ook haar kunstboeken zijn verhalende schatten waarin de wereld door de ogen van Ulu tot uiting komt. Je kunt er lang naar blijven kijken, want in de humoristische werken van Ulu ontdek je steeds wat nieuws. Toch kaart haar werk belangrijke onderwerpen aan waarop nog steeds een taboe rust: naaktheid, seksualiteit, intieme relaties en dit alles in combinatie met haar bewondering voor de natuur wat ze graag verwerkt in haar kunst. Zoals ze zelf zegt ontwikkelt ze een eigen vorm van beeldtaal waarin ze haar werelden ontdekt en vormgeeft. Haar werk is ruw, hier en daar schetsmatig, maar doelgericht. “Perfectie is zo ontzettend saai, daar zoek ik ook niet naar.”

Ook haar kunstboeken zijn verhalende schatten waarin de wereld door de ogen van Ulu tot uiting komt. Je kunt er lang naar blijven kijken, want in haar humoristische werken ontdek je steeds wat nieuws. Toch kaart Ulu's werk belangrijke onderwerpen aan waarop nog steeds een taboe rust: naaktheid, seksualiteit, intieme relaties en dit alles in combinatie met haar bewondering voor de natuur wat ze graag verwerkt in haar kunst. Zoals ze zelf zegt ontwikkelt ze een eigen vorm van beeldtaal waarin ze haar werelden ontdekt en vormgeeft. Haar werk is ruw, hier en daar schetsmatig, maar doelgericht. “Perfectie is zo ontzettend saai, daar zoek ik ook niet naar.”

‘GEFELICITEERD, je bent nu geen maagd meer!’

Waar Dilara Ulu haar werelden ontdekt, geeft Anke Knapper vorm aan de wereld die ze al heeft ontdekt met haar kunstboek De eerste keer. Net als eerder werk van Knapper is ook dit boek ontzettend kleurrijk en het straalt kracht uit, juist vanwege de simpelheid waarmee ze haar verhalen verbeeldt. De eerste keer is voor iedereen anders en elk verhaal hierover is uniek, zo ook die van Knapper en mensen uit haar nabije omgeving.

De ervaring van je eerste keer heeft zij in beeld gebracht en dit gebundeld in haar kunstboek met echte verhalen van vrienden. Met teksten als: “Ik dacht dat hij niet in het goede gat zat, maar ik durfde niks te zeggen” en “toen we klaar waren zei hij ‘GEFELICITEERD je bent nu geen maagd meer’” is het niet alleen interessant om te bekijken, maar ook leuk om te lezen. De beelden zijn niet afstotend of afschrikwekkend, maar juist uitnodigend. Het nodigt uit om te praten over seks of je eerste keer en dat is precies het doel wat Knapper wil bereiken, net als Ulu: het taboe omtrent seksualiteit doorbreken.

Nog meer te zien

Naast het werk van Anke Knapper en Dilara Ulu wordt de tentoonstelling aangevuld met de MeToo Zines van Anouk Remminga en kunstboeken van diverse andere kunstenaars als Erwin Olaf, DiRosa, Arjan Ederveen&Tosca Niterink, maar ook van de galeriehouder zelf: Hans van der Veen.

Books of Voluptas was te zien t/m 3 november 2018 in Galerie H200