Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Werken in de kunst

De poëzie van de stad

Door: Annejet Fransen, 14 januari 2016

,,Ik hoop dat mensen een enorme grijns op hun gezicht krijgen als ze de posters zien”, zegt Lisa Sportel, zelf glimlachend. ,,En dat ze trots zijn dat een groot evenement als Eurosonic Noorderslag in Groningen is!” voegt Margreet Kievit toe.

Eurosonic Noorderslag bestaat al dertig jaar, en is sinds de beginjaren enorm gegroeid. Tegenwoordig is het evenement alom aanwezig in de stad, al is het maar door de in het oog springende posters. Deze worden al sinds 2002 ontworpen door ontwerpstudio Rocket Industries van ontwerpers Sportel, Kievit en Erik Woltermann.

Kunst

,,Het blijven muziekposters”, zegt Kievit. “We zoeken naar de juiste sfeer bij het genre. We willen iets van de inhoud laten zien.” Natuurlijk moet er geluisterd worden naar de opdrachtgever. ,,Maar binnen die functionele beperkingen is nog heel veel vrijheid om grensverleggend bezig te zijn”, verzekert Sportel ons. Ze straalt als ze zegt: ,,Ik denk zeker dat posters kunst kunnen zijn.”

De opdrachtgever komt met een bepaalde vraag, en die vraag verandert in de loop der tijd. De geschiedenis van dertig jaar Eurosonic Noorderslag ligt verborgen in de posters, alleen te zien als je weet waar je op moet letten.

,,Vier jaar geleden wilde de organisatie het imago van het festival meer 'rock&roll' maken. Het moest ruiger”, zegt Kievit. Op de poster van dat jaar staat een man voorovergebogen over zijn elektrische gitaar, een silhouet tussen de felle lichten. Het jaar daarna moest het woord 'platform' in alle advertenties, omdat de organisatie graag dat aspect wilde benadrukken. Het ontwerp was weer wat strakker.

Groei

Vorig jaar ontwierp de studio een volledig nieuwe huisstijl. Het festival is gegroeid en bestaat uit veel verschillende onderdelen. Al deze onderdelen (zoals de conferentie of Eurosonic Air) passen nu in hetzelfde ontwerp. Posters, flyers en de website groeien zo met het festival mee en vertellen aan het publiek: dit evenement is nu een begrip.

In de vroege jaren moesten de posters misschien het festival nog uitleggen aan het publiek, nu kent iedereen Eurosonic Noorderslag. Sportel: ,,Posters zijn behang in de stad.” Ze zijn de aankleding die Groningen laat weten dat Eurosonic Noorderslag er weer aankomt.

Prikkelend

Het ontwerp van een poster is heel anders dan bijvoorbeeld dat van een flyer. Je moet een poster op een afstand kunnen lezen, in het donker kunnen zien en de boodschap begrijpen. ,,Het is belangrijk om over de omgeving na te denken”, vertelt Sportel. De poster moet immers overal kunnen hangen. ,,In een tunnel, midden in de stad, tussen allerlei andere posters: die van ons moet eruit springen.”

Dat is één van de redenen waarom de ontwerpers liever gebruik maken van quotes dan van foto's. Kievit: ,,Veel evenementen hebben een foto van een bandje of dansend publiek op de aankondigingen staan. Dat verwachten mensen, je blik blijft er niet op hangen.” Daarom gebruikt Rocket Industries dit jaar korte, prikkelende quotes die je van de muur tegemoet springen: IT'S ALSO A FUCKIN' COOL TOWN in oplichtend wit en gloeiend oranje op een zwarte achtergrond.

,,Je ziet tegenwoordig veel posters die zelf in elkaar geknutseld zijn”, zucht Kievit. “Dat doet me haast zeer om te zien, er zit zo weinig gevoel in. Mensen bezuinigen wel op posters, maar ze hebben niet door dat mooie posters de stad iets vriendelijks geven. Posters zijn de poëzie van de stad.”