Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

De Kunst van het verleiden via... Koffie!?

Welke koffie is lekkerder? Die van het Concerthuis, Doppio, Black&Bloom of toch die van Starbucks. De een zweert bij Nespresso (What Else?) en de ander is idolaat van hipsterfilterkoffie. Het zwarte goedje is steeds belangrijker in ons leven en ondernemers doen hun uiterste best om dat zo te houden. De tentoonstelling ‘Koffie Goed’ gaat over de manier waarop ondernemers een verhaal achter koffie bedenken en daarmee de markt veroveren.

Stel, je staat in de supermarkt en koopt een pak koffie. Het lijkt niets bijzonders, maar achter elke verpakking schuilt een beestachtig marketingplan. Enige doel: jou verleiden. Een glimmende verpakking met een knappe vrouw met glanzend haar drinkt net wat lekkerder weg dan een grijze wikkel. Het zit niet alleen in de verpakking. Ook het koffiekopje, de bonen en de fairtrade gedachte spelen mee. Genoeg redenen voor het Centrum Beeldende Kunst (CBK) en de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers afdeling Noord (BNO) om er een tentoonstelling aan te wijden.

Koffie een kunst

Samensteller van de expositie ‘Koffie Goed’ is ruimtelijk ontwerper en BNO-lid Carolijn (koffie met melk) Slottje. ,,Een niet alledaagse keuze voor een kunsttentoonstelling, maar iedereen heeft er wel een mening over.” Inspiratie deed ze op bij haar ‘buren’ van het Koffie Station. De startup van Douwe Stelpstra en Emiel Driesten. ,,Zij branden niet alleen koffie, maar importeren ook hun eigen bonen en hebben zelfs de verpakking met een handgeschreven logo ontworpen.Tot slot doen ze de verkoop. Zo is zelfs koffie een vorm van toegepaste kunst.”

Oesterzwambitterbal van koffieprut

Dat koffie niet alleen in de oorspronkelijke vorm lekker kan zijn bewijst de oesterzwambitterbal. Deze snack is het resultaat van De Zwammerij. Een idee van kunstenaar Ruud Akse en horecaondernemer Harrie de Vries. ,,Zij gebruiken koffieprut uit het DUO-gebouw  (dagelijks zo’n 400 kg) als voedingsbodem om oesterzwammen op te kweken.”  Interessant, maar hoe breng je zo’n product- afval naar grondstof- aan de man? Dat was de taak van communicatiebureau Strawberry Fields. Zij bedachten een communicatieplan en ontwierpen de website om het duurzame verhaal duidelijk te vertellen.  

De ideale mok

Ook voor zoiets schijnbaar simpels als koffiekopjes is aandacht tijdens de expo. Want hoe ziet de ideale mok eruit? Unit-30, het Groningse ontwerpduo Jozephine Duker en Willem van Landeghem ontwerpen keramiek. Op eigen initiatief en in opdracht van onder andere Coffee United ontwerpen zij koffiekopjes. De twee houden daarbij in het ontwerp rekening met alle zintuigen van de koffiegebruiker.   

Verdwaald?

Een handig hulpmiddel voor iedereen die de weg kwijtraakt in koffieland is de website Koffiefilters van Richt en Regina. Zij filteren de overvolle koffiemarkt die bol staat van hippe koffietentjes, speciale receptuur of glimmende espressomachines. Slottje: ,,Zij laten de bezoekers op hun zelfgebouwde website koffie ‘beleven’ en verkopen zelfs speciale zetmethodes.”

‘Koffie Goed’ biedt een kijkje achter de schermen bij de ondernemers achter de koffie. Want wat gaat er allemaal aan vooraf voordat jouw favoriete koffieproduct in de supermarkt ligt. Slottje roept op vooral zelf te komen ruiken, zien en vooral proeven.

Expositie ‘Koffie Goed’. 30 mei t/m 30 juni 2015. Centrum Beeldende Kunst, Trompsingel 27, Groningen. Entree 7,50 euro, BNO leden 1 euro, studenten 5 euro. Op woensdag 10 juni vertellen de startsups Koffiestation en het keramisch ontwerpduo Unit- 30 over hun ervaringen bij het ontwerp van en voor koffie. Vanaf 19.30 uur.

Tekst: Walter de Boer
Beeld: Harry Fierkens