never noticed before_ copy.jpg
Interview

Checking in | Kunstenares Kamilė Česnavičiūtė: “Als je te veel thuiswerkt gaat je kunst veel te veel op jezelf terugvallen.”

We hebben ons allemaal moeten aanpassen door de mondiale crisis en dat geldt natuurlijk ook voor de culturele sector. Maar hoe gaan kunstenaars, instituten en initiatieven hiermee om? We spraken kunstenares Kamilė Česnavičiūte (1996), die in 2019 is afgestudeerd aan Academie Minerva. Het is nog maar het eerste jaar na de kunstacademie en die is meteen behoorlijk turbulent voor haar geweest. Ze was geselecteerd door Ron Mandos als een van de ‘Best of Graduates’ en won recentelijk de Sluijters Prijs 2020 voor Jong talent in de Schilderkunst

Allereerst; hoe gaat het met je?

“Goed. Er is natuurlijk veel aan de hand vanwege het coronavirus maar het gaat goed. Ik had meteen een goede run zo direct na de academie en veel exposities. Alleen is veel nu uitgesteld en is het veiliger om niet in de studio te werken. Ik werk mee aan het project Homescreen en werk ik aan mijn eigen dingen. De KunstRAI is uitgesteld, maar ik weet in ieder geval dát het gaat gebeuren.”

Lukt het om thuis te werken?

“Om eerlijk te zijn werkte ik de eerste week van de lockdown weinig. Ik deed dingen zoals mijn belastingaangifte en maakte tekeningen. Ik voelde mij niet artistiek uitgedaagd of geïnspireerd. Binnen is er weinig dat je aanzet om een connectie te maken of om op dingen te reflecteren. Ik werk momenteel aan tekeningen maar niet aan mijn schilderijen. Daar heb ik de ruimte niet voor, ik heb slechts één kamer. Desondanks zijn er nog steeds mensen geïnteresseerd in mijn werk en dat motiveert mij om door te werken in deze tijd. Eigenlijk heb ik het momenteel heel druk. Zo help ik erg veel met Homescreen en ben ik door Galerie Sign uitgenodigd om binnenkort daar te gaan werken. Op het moment ga ik nergens heen en Het Resort was de eerste plek buitenshuis.”

Hoe was het om nu een residentie in het Het Resort te doen?

Great! Ik kon schilderen! Ik ben naar mijn studio gegaan om al mijn spullen op te halen zodat ik aan de slag kon. Het was erg bevrijdend om eens niet thuis te zitten - ondanks dat ik nog steeds veel andere dingen moest doen. Ik werk graag met mijn handen en heb tijdens de residentie ook met klei gewerkt. 

“Ik denk dat het ook echt een goed idee is geweest van Het Resort om de Solo Retreats te doen. Ondanks dat we veel werk thuis kunnen doen, heb je toch een verandering van omgeving nodig om bijvoorbeeld ook even een chill moment te hebben. Ik werk natuurlijk continue, maar je hebt bijvoorbeeld ook eens een weekend nodig of een chill avondje. Als je teveel thuiswerkt dan gaat je kunst veel te veel op jezelf terugvallen. Je doolt teveel in je eigen hoofd rond en je stop met het reflecteren op andere dingen. Ik ben geen fan van werk dat erg self centered is. Natuurlijk spelen je eigen ervaringen en perspectieven altijd mee maar we delen ook altijd veel. En dat waar ik mij juist mee bezighoud.”

Heb je ook je plannen voor de toekomst aangepast door deze coronacrisis?

“Niet echt. Ik heb werk te doen in Galerie Sign, mijn werk komt te hangen in het Melklokaal en de KunstRAI staat ook nog op de planning. Ik heb de mazzel dat deze dingen mij overkomen. Dingen zijn altijd onzeker of onbekend. Tot dusver hebben de dingen zich beter ontwikkeld dan ik had gedacht. Kunstenaarschap is altijd een onzeker iets. Tenminste, zeker in het begin. Misschien dat het later zich zal stabiliseren? Dingen kunnen veranderen en ik sta daar voor open.”

Tekst: Dinnis van Dijken
Beeld: Kamilė Česnavičiūtė

Bekijk hier meer werk van haar: kamilecesna.com & Instagram: @kamile.cesna 

Gerelateerde verhalen

Cookieverklaring

Deze website maakt gebruik van cookies om je websitebezoek ‘slimmer’ te maken en omwille van statistieken.
Meer weten? Lees onze cookie-verklaring of pas je instellingen aan.

Deel nu:
Scroll To Top