Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

85 kunstenaars en hun (zelfgekozen) meesterwerk

Meesterwerken hebben soms even tijd nodig om gezien te worden als meesterwerk. En wie bepaalt wanneer iets een meesterwerk is? Misschien ziet de kunstenaar een topstuk in zijn werk en critici niet. Kan een kunstenaar überhaupt zijn eigen meesterwerk kiezen? Galerie Pictura daagde 85 kunstenaars uit.

Een belangrijk kunstwerk en groot keerpunt in de kunstwereld was het werk Les Demoiselles d'Avignon van Pablo Picasso. Het werk werd gemaakt in 1907 en was zo controversieel, zo nieuw, dat het aanvankelijk veel kritiek ontving. Hij werd er zelfs om uitgelachen. Picasso besloot daarop het werk voor langere tijd niet tentoon te stellen. Pas jaren later werd het bejubeld en tot meesterwerk bestempeld. Zit er ook een dergelijk verhaal achter de tot 'meesterwerk' bestempelde werken in Pictura? 

Door de hele galerie zijn kriskras over de muren en verspreid over de vloer werken te vinden. Alsof alle 85 kunstenaars heel gretig een plekje hebben proberen te veroveren. De kunstwerken hangen dicht op elkaar en mede door de historische ruimte van Pictura voelt deze opzet alsof je in een 19e-eeuwse salon binnenstapt. Op sommige muren hangen de werken zo hoog dat je ze nauwelijks kunt bekijken, maar dat lijkt niet te storen. Alles gaat een relatie met elkaar aan en de meesterwerken worden één met de ruimte.

Marjan Schaap, Afdalend
In een van de ruimtes staat een keramieken beeld van een paardje. Het valt op tussen de andere beeldhouwwerken omdat het heel klein en bescheiden naast de trap staat. Het is bijna alsof het er onderdeel van wordt. “Dit is mijn meesterwerk omdat het technisch gezien heel goed is gelukt”, vertelt kunstenares Marjan Schaap over haar werk Afdalend. Het paard wekt de suggestie af te dalen. Een kwetsbaar en teder werk, gemaakt door een keramist met veel liefde voor dieren. Het paard draagt twee volle zakken op zijn zij. “Het symboliseert een periode van zware last,” licht Schaap toe, “er zit veel van mijzelf in."

Klaas Koops, Hoofdschotel
Het is niet de grootte van het werk van Klaas Koops dat doet opvallen, maar door de kracht die het schilderij uitstraalt en het onderwerp ga je je afvragen wat deze kunstenaar bewoog om voor dit werk te kiezen. We zien het afgehakte hoofd van een man, wellicht het hoofd van de kunstenaar zelf, rustend in een schaal met bloed. De man kijkt met een lege blik omhoog de ruimte in. Het is de dood als meesterwerk. De titel van het werk, Hoofdschotel, maakt het werk komisch, alhoewel er duidelijk een duister element in schuilt. Koops verrast de kijker met dit werk omdat het niet per se een mooi of liefelijk tafereel uitbeeldt.

“Al mijn werken zijn een masterpiece”
Lucius

Lucius, Compositie nr 142 in grijs met rood en blauw
Kunstenaar Lucius toont zijn meesterwerk Compositie nr 142 in grijs met rood en blauw. Hij heeft er ooit eens een prijs mee gewonnen, zegt hij trots. We zien een vrouw op een fauteuil. Roerloos staart ze voor zich uit. Het is een realistisch geschilderde vrouw in een abstracte ruimte. Met de kleuren rood-wit-blauw maakt hij een verwijzing naar Piet Mondriaan, maar James Mcneill Whistler was het uitgangspunt voor dit werk. “Al mijn werken zijn een masterpiece”, zegt Lucius opgetogen. “Dit werk heb ik gekozen omdat mijn zus de geportretteerde is. Mijn zus is mijn heldin omdat ze mijn leven heeft gered. Als baby kreeg ik eens per ongeluk een veiligheidsspeld in mijn mond. Het kwam helemaal in mijn keel terecht en dus bloedde ik hevig. Mijn zus haalde de speld uit mijn keel. Was het niet voor mijn zus geweest, dan had ik hier nu niet gestaan.”

Willem Corsius, schetsboek
Het ingelijste schetsboek van Willem Corsius is opvallend vanwege zijn eenvoud. De mooie pentekening wordt streng bewaakt door een stevige lijst en slot, waardoor je zou kunnen denken dat het hier om iets zeer dierbaars gaat.

"Door op groot formaat te werken heb ik geen grip op wat er ontstaat"
Esther IJssels

Esther IJssels, Landschap
Kunstenares Esther IJssels vertelt hoe haar tekening Landschap een sleutelwerk is geweest in haar laatste jaar op de academie. Een docent bracht haar op het idee groter te werken. Deze aanpassing veranderde haar werk volledig doordat het haar anders dwong te werken. IJssels: “Door op groot formaat te werken heb ik geen grip op wat er ontstaat en dat is heel spannend. Je ‘verdwijnt’ zelf in het werk.”

Kijkje in het verleden van de kunstenaar
Het heeft iets heel bijzonders de werken te observeren, wetende dat de kunstenaar het tot zijn meesterwerk heeft bestempeld. Een keuze maken is voor veel kunstenaars een enorme opgave en dat is heel begrijpelijk. Pictura heeft hiermee de kunstenaars een goede uitdaging gegeven. Het initieert opheldering in keuzes en soms een leerzaam kijkje in het verleden van de kunstenaar.

Masterpiece is nog tot en met 12 maart te bezoeken in galerie Pictura in Groningen.

Tekst en foto's: Frieda de Witte