Hortus-9.jpg
Hortus-8.jpg
Hortus-3.jpg
Hortus-5.jpg
Hortus-7.jpg
1185.jpeg
Expositie

8 X SOLO: beeldentuin met slippers, torso's en zachte rondingen

Wia Duintjer | Gert Sennema | Jaap van Meeuwen | Marco Goldenbeld | Ine Bollen Stolwijk | Bernard Divendal | Bastiaan de Groot | Andre van der Linden

Klassieke torso’s, gladgestreken abstracte vormen, maar ook ruwe, organische werken. Niet in een museum dit keer, maar een beeldentuin in de Hortus botanicus Haren, waar de natuur vrij spel heeft. Acht beeldhouwers tonen er hun kunstwerken. Kunstspot bezocht 8 X SOLO en laat alvast wat werken zien. 

 

Naakt, rond en zacht

Het zijn vrijwel de eerste werken die je in de tuin tegenkomt, vijf vrouwelijke beeldhouwwerken gemaakt door kunstenaar Bastiaan de Groot. “De vrouw in het zonnetje zetten”, beschrijft De Groot zijn beelden, en zo staan deze vrouwen ook letterlijk in de zon. Ze zijn naakt, rond en ogen zacht, terwijl het materiaal hard en robuust is.
Ondanks het ronde en organische karakter van een aantal werken zijn sommige beelden op een bepaalde manier ook abstract, zoals bij het werk Britta dat gemaakt is van graniet. Britta is duidelijk een vrouw, door haar voluptueuze lichaam en haar sensuele houding, maar krijgt iets ontastbaars door de abstractie. Ze doet hierdoor denken aan één van de vrouwen uit Picasso’s schilderij Les demoiselles d'avignon. Wat opvalt bij De Groot is de liefde voor steen en het materiaal laten zijn zoals het is. Met name bij het werk Mi Casa, gemaakt van marmer, waar het oogt alsof het lichaam omhoog komt vanuit het onbewerkte steen.

Slippers zonder eigenaar

De enige exposant die geen beeldhouwwerk toont, maar een ruimtelijk werk én een installatie, is kunstenaar Bernard Divendal. Zijn twee werken brengen een verfrissend element aan de expositie. Toeschouwers zouden het werk Verloren, niet gevonden – een open stellingkast met een verzameling kleurrijke slippers – kunnen verwarren met een letterlijk gebruiksobject. Je zou er bijna je eigen slippers aan willen toevoegen. Zo ontstaat er een humorvol tafereel waar tegelijk ook een treurig aspect aan hangt. Van wie zijn de slippers geweest of hebben ze nooit een eigenaar gekend? Divendal laat de kijker gissen, de slippers worden een object met een onbekende geschiedenis of bestemming.

De mens als karikatuur

Gert Sennema’s beelden zijn niet glad, egaal of koud, maar warm en robuust en laten de rauwe essentie van het materiaal zien, namelijk hout. Het hout is uiteraard bewerkt, het hart verwijderd, maar het materiaal en de maker gaan een harmonieuze samenwerking aan. In de Hortus Haren toont Sennema twee beelden met mens en dier als thema. Sennema stileert de mens totdat het iets weg heeft van een karikatuur. Een veel te grote kraai met een grof lijf en krijsende bek zit bovenop het hoofd van een vrouw, zij kijkt kalm de ruimte in. De kraai lijkt de vrouw te domineren, maar haar kalme blik kan ook iets anders suggereren. Het beeld roept een bevreemdende spanning op.

8 X SOLO, met in totaal 40 werken, is nog tot en met 17 september 2017 te bezoeken in Hortus botanicus Haren

Tekst: Frieda de Witte
Beelden: Sander van der Bij en Frieda de Witte


Foto 1: Gert Sennema, Man met schietlood
Foto 2: Wia Duintjer, Torso op stap
Foto 3: Jaap van Meeuwen, 3 paardjes
Foto 4: Bernard Divendal, Sociéte fermée
Foto 5: Tuin met werk van Wia Duintjer
Foto 6: Ingang Hortus botanicus Haren

Gerelateerde verhalen

Deel nu:
Scroll To Top