Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Interview, Werken in de kunst

Werken in de kunst | Galeriehouder

Door: Franciska de Beer, 25 april 2017

Een museum bezoeken ter ontspanning en je broodnodige portie kunst ligt voor de hand, maar weinig mensen stappen om die reden een galerie binnen. Toch zijn galeries minstens zo belangrijk voor de kunstwereld en is er minstens zoveel moois te bewonderen. Kunstspot sprak met Ronald Bosch en Marijke Groeneveld van galerie en kunstuitleen Ann’s Art over wat het werk van een galeriehouder eigenlijk inhoudt. “Je moet wel echt een mensenmens zijn.”  

Galerie en kunstuitleen Ann’s Art is gehuisvest op een bijzondere locatie. Niet in een lieflijk monumentaal pand in de binnenstad, maar op de eerste etage van de grote interieurwinkel Vos Interieur aan de rand van het Stadspark. Tussen de designmeubelen van de winkel staan de kunstwerken opgesteld. Kunst en design gaan hier hand in hand.

Ann’s Art ontstond in 1986 als kunstuitleen, opgericht door Anneke Brink. Tien jaar later ging de kunstuitleen samen met de galerie van Ronald Bosch. Bosch komt oorspronkelijk uit een hele andere sector. Na zijn studie Milieukunde was hij namelijk werkzaam bij een milieuorganisatieadviesbureau. Toen hij alle onderzoeken achter de laptop zat was en iets fysieks wilde, is hij een galerie begonnen. In 2006 ging Brink met pensioen en zette Bosch de galerie voort samen met Marijke Groeneveld, die sinds 2001 bij de galerie werkt.

Wat doet een galeriehouder?

Bosch: “Het is onze taak om een selectie te maken van wat er gebeurt in de kunstwereld en die te tonen aan het publiek. Zo zijn wij altijd op zoek naar talent, en kunstenaars die dat hebben tonen wij. Kunstenaars die echt willen leven van hun werk hebben een galerie nodig om hun werk te verkopen.” 
Groeneveld: “Daarnaast communiceren wij met iedereen, van kunstenaar tot koper. Een galeriehouder praat veel met klanten over het verhaal achter de kunstwerken. Het is belangrijk om mensen op hun gemak te stellen, dat ze hier ongedwongen rond kunnen lopen.”
Bosch: “Als galeriehouder moet je wel echt een mensenmens zijn.”  

Wat vinden jullie het leukste aan het werk als galeriehouder?

Groeneveld: “Wat ik heel erg leuk vind is het maken van tentoonstellingen en het werk naar een hoger plan tillen door het goed te presenteren. Eerst is de zaal helemaal kaal, staan de werken hier op stapels en vraag ik me af hoe we hier iets moois van gaan breien. Vervolgens denk je erover na, je schuift wat en hangt wat op. Dan zie je het ontstaan en denk je ‘wauw, wat is het gewoon weer gaaf geworden’.”
Bosch: “Soms komen hier mensen binnen die nog altijd zo blij zijn met het schilderij dat ze vijf jaar geleden hebben gekocht. Dat zijn kleine succesmomentjes die iedere galeriehouder nodig heeft. Als galeriehouder begeleid je mensen in hun keuze en het is hartstikke leuk om te zien dat ze daar jaren later nog steeds gelukkig mee zijn.”  

Wat zijn de vervelendste mensen die jullie meemaken in de galerie?

Bosch: “Wanbetalers en mensen die korting willen, dat vind ik vreselijk. Dat mensen om korting vragen is echt iets van de laatste jaren. Iedereen zit meer op hun geld en is spaarzamer, behoudender.”
Groeneveld: “Er zijn zelfs mensen die zeggen ‘daar kan vast wel wat van af, want een kunstenaar wil echt wel wat verkopen, het gaat zo slecht met de kunstwereld’. Terwijl ik zou denken dat je de kunstenaars juist wilt steunen als het minder goed gaat.” 

Wie is jullie publiek?

Bosch: “Onze insteek is om een jong publiek aan te spreken. Maar de laatste jaren veroudert ons publiek. De mensen die dertig jaar geleden veertig waren zijn nu zeventig.”
Groeneveld: “Ik denk dat ons publiek daar begint, rond de dertig jaar. Mensen die de Ikea-posters nu wel zat zijn. Nu zij werken en wat meer geld hebben, willen ze eindelijk een mooi schilderij aan de muur.”
Bosch: “Ook merk je dat het kopen van kunst vaak in families zit.”
Groeneveld: “Nu ons publiek ouder is, komen ook hun kinderen naar onze galerie. Die zijn groot geworden met kunst en voor hen is het iets vanzelfsprekends.”
Bosch: “Zij weten de esthetiek te waarderen en vinden kunst ook belangrijk. Die geven het ook weer aan hun kinderen door en zo wordt het een cyclus.”

Jullie zitten hier in een grote interieurwinkel, hoe kwamen jullie op dat idee?

Groeneveld: “Hoe fijn is het dat je het werk gelijk ziet in een huiselijke setting in plaats van een witte, steriele galerieruimte?”
Bosch: “Bovendien wilden wij ons publiek verbreden en hier lukt dat heel goed, want dit is een nationaal toonaangevende winkel en hier komen veel mensen die geïnteresseerd zijn in vormgeving en design. Die lopen zo onze galerie binnen.”
Groeneveld: “Daarnaast komen er nu ook mensen die anders nooit een galerie binnen waren gestapt omdat ze dat griezelig vinden. Hier zijn de mensen al in de winkel en wandelen makkelijk even naar binnen. De drempel is er niet meer.”

Wat zouden jullie de Kunstspot-lezer mee willen geven?

Bosch: “Stap gewoon die galerie binnen! Er zijn geen drempels. En ga naar andere galeries, kijk kunst. Verbreed je wereld.”
Groeneveld: “Niets is zo makkelijk om gratis kunst te kijken. Wij vinden het altijd erg leuk om jonge mensen te zien.”