Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Werken in de kunst | Educatiemedewerker bij het Nederlands Stripmuseum

Niet alleen op scholen wordt onderwijs gegeven, ook musea willen graag hun kennis overbrengen op het publiek. Daar komt de educatiemedewerker om de hoek kijken. Kunstspot sprak met Dim Junius (1974), educatiemedewerker bij het Nederlands Stripmuseum. “Ik vind dat musea zelf het initiatief moeten nemen om naar scholen te gaan.”

Wat doet een educatiemedewerker?

“Een educatiemedewerker verzorgt het contact met scholen, bijvoorbeeld voor het inplannen van workshops, maar vooral ook voor speciale vragen of een thema voor een workshop waarmee scholen kunnen voortborduren op waar ze in de les mee bezig zijn. Maar ik netwerk ook veel, bijvoorbeeld met bibliotheken in Groningen en instanties als Humanitas of De Week van de Alfabetisering. Als het net even iets meer is dan alleen maar de inhoud van workshops, dan ben ik ermee bezig.”

Hoe ben je educatiemedewerker geworden?

“Ik heb een pedagogisch-didactisch diploma en heb altijd op scholen en bso’s gewerkt als pedagogisch werker. Het bestuur van het museum was op zoek naar iemand die affiniteit had met educatie én pedagogisch werk, dus het was eigenlijk logisch dat ik educatiemedewerker zou worden.”

Met welke leeftijdsgroepen werk je?

“Ik werk met mensen van alle leeftijden. Basisschoolleerlingen komen het vaakst langs en ook middelbare scholieren, vooral de onderbouw, komen regelmatig. Maar we hebben ook met het University College Groningen een programma voor studenten die we storyboard-workshops geven, dat is een groot succes. Voor de zomervakantie deden we een project met het Groninger Forum, samen met Humanitas, Noorderpoort College en Alfa College. Dat zijn instanties die ook met volwassenen van rond de dertig – of ouder zelfs – werken, dus het is heel breed. Maar het heeft altijd wel een educatieve insteek, er moet wat geleerd worden!”

Wat doe je dan zoal?

“We geven workshops stripfiguur tekenen. Daarmee laten we het belang van opbouw zien. Ook willen we tekenvaardigheden en een andere manier van kijken overbrengen. Dat proberen we te koppelen aan waar een school of instantie mee bezig is. En we laten het belang van het beeldverhaal zien, waarbij tekst en beeld elkaar versterken. Dat is waar het uiteindelijk ook op neerkomt in strips: de combinatie van tekst en beeld.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

“Ik start het museum op, samen met mijn collega’s. We maken alles netjes aan kant, we tellen de kas en maken alles klaar voor de bezoekers, want die staan centraal. Dan duik ik achter de laptop om e-mails en communicatie met scholen te verzorgen. Daarnaast bereid ik exposities voor en maak ik af en toe een poster-ontwerp. Het leukst vind ik de variatie in het werk, en de vrijheid die ik krijg. Bijna alle creatieve en educatieve ideeën mag ik uitvoeren, mits het natuurlijk haalbaar is en de baas erachter staat.”

Waarom is het belangrijk voor musea om een educatiemedewerker te hebben?

“Het is belangrijk omdat er vanuit scholen veel vraag is naar cultuuronderwijs. Daarmee bedoel ik dat scholen tijdens cultuurprojectweken graag ergens naartoe willen om scholieren cultuur of kunst bij te brengen. Dan is een museum natuurlijk een logische stap, maar dan moet je wel een aanspreekpunt hebben. Je kunt als museum zeggen ‘leuk dat jullie willen komen, kom maar langs’, maar je kunt er ook net iets verder mee in gesprek gaan. Maar het belangrijkste vind ik dat musea het initiatief moeten nemen om zelf naar scholen te gaan. Als je dat als museum niet doet, dan is dat een beetje passief en zullen scholen misschien eerder naar de grotere musea gaan. Het creëert dus ook naamsbekendheid en exposure.”


Tekst en beeld: Laura Popken