Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Kunst in je platenkast: de iconische werken van popfotograaf Brian Griffin

In 2017 kwam zijn boek POP uit en nu is er de expositie: tot 28 januari toont Noorderlicht Fotogalerie de meest iconische albumcovers van de Britse muziekfotograaf Brian Griffin. Artiesten als Depeche Mode, Kate Bush, Echo & The Bunnymen en Iggy Pop stonden in de rij om zich door Griffin op de gevoelige plaat te laten vastleggen. Wat maakt zijn werk zo toonaangevend?

De helder verlichte ruimte hangt vol met grote afdrukken van kunstzinnige foto’s. Op het eerste gezicht zou je niet denken dat het hier om albumcovers gaat. Toch zijn het muziekfoto’s, gebruikt voor platenhoezen van de grootste artiesten uit de jaren 80. De beelden vallen op door hun diversiteit; kleur en zwart-wit hangen door elkaar. Experimentele portretten, voorzien van hard licht en schaduwen wisselen af met silhouetten. Coördinator Regina Broersma wijst op een beeld van Queen-gitarist Brian May waarop alleen de achterkant van zijn hoofd te zien is: “Zijn kapsel is zijn handelsmerk. Daardoor zie je dat het Brian May is, ook al zie je zijn gezicht niet.” Het is een belangrijk kenmerk in Griffin’s oeuvre: niet de gehele persoon vastleggen, maar alleen zijn of haar meest opvallende kenmerken.

Hofleverancier van de tentoonstelling is de Engelse band Depeche Mode; maar liefst elf albumfoto’s worden getoond in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte. “En hij werkt nog steeds met hen samen.”

Industriële sfeer

Niet alleen licht en schaduwen kenmerken Griffins werk. De beelden doen industrieel aan. Volgens Broersma gaat dat terug op zijn jeugd. Griffin groeide op in de ‘black country’, een regio in het midden van Engeland dat hevig industrialiseerde tijdens de Industriële Revolutie. Die invloed is terug te zien in zijn beelden. “Zijn eerste studio startte hij in een havengebied in Londen, waardoor die industriële sfeer bleef”, legt Broersma uit. “Dat deel uit zijn leven projecteert hij op zijn werk.” Ook gaat Griffin experimenten niet uit de weg: “Qua technieken probeerde hij veel uit.”

Het is een belangrijk kenmerk in Griffin’s oeuvre: niet de gehele persoon vastleggen, maar alleen zijn of haar meest opvallende kenmerken.

Hoewel een aantal van de getoonde platenhoezen onderdeel zijn van een conceptueel ontwerp, worden ze uit bewust uit hun conceptuele verband gehaald. Hierdoor ligt de nadruk op de afzonderlijke foto’s en op de ontwikkeling van Griffin als fotograaf en beeldbepaler van de eighties. Broersma: “We willen het het hele verhaal van Brian Griffin vertellen: hoe hij is begonnen, wat zijn vroegere en zijn latere werk is.” Ze wijst naar drie grote albumfoto’s van Echo & The Bunnymen. “Als we een complete uitklaphoes hadden getoond, dan ging het ook om de vormgeving van de plaat. Dat kun je niet los van elkaar zien. Terwijl de fotoshoot zelf het belangrijkste is. Het gaat om de fotograaf.”

Wie was dé beeldbepaler van de jaren 80?

​Kunnen we stellen dat Brian Griffin hét beeld van de jaren 80 bepaalde? Volgens Broersma hangt het er vanaf aan wie je het vraagt: “Hij is niet dé beeldbepaler geweest, dat zou Anton Corbijn ook kunnen zijn. Je kunt zeggen dat een aantal ontzettend goede fotografen het beeld van die tijd hebben bepaald. Brian Griffin is daar zeker één van.”

Brian Griffin | Pop is nog tot en met 28 januari te zien in Noorderlicht Fotogalerie.

 

Tekst en beeld: Laura Popken