Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Interview

Een dikke laag sfeer ontwerpen voor Club Guy & Roni

Door: Gerdine Kruizinga, 29 september 2016

Uit de bocht gevlogen regenbogen. Twee harige mannenbenen die onder een bloemetjesrokje uitsteken. Een man met een vis voor zijn piemel. Klinkt vreemd? Het is het campagnebeeld van de voorstelling Happiness van Club Guy & Roni, die 30 september in première gaat. Het beeld komt uit de koker van Martijn Halie van Studio Pek&Veren, ook verantwoordelijk voor het ontwerp van Kunstspot. Wij waren nieuwsgierig naar het verhaal achter het campagnebeeld en zijn werkwijze.

Hoe ga je te werk?
“De laatste tijd ontwerp ik steeds meer vanuit beeld. Ik vind grafiek heel mooi, maar het is heel lastig om mensen een bepaalde sfeer mee te geven met grafiek. Ik vind het makkelijker als je dat met beeld doet; dat is krachtiger. Ik bedenk liever een heel krachtig beeld, waar je nog maar heel weinig ontwerp aan hoeft toe te voegen.”

Bij een ontwerp voor Guy en Roni, begin je dan vanuit de voorstelling?
“Niet helemaal. Soms worden die beelden namelijk wel meer dan een jaar van tevoren gemaakt, voordat de voorstelling überhaupt gemaakt wordt. Dat is zo bij eigenlijk alle theater- en dansvoorstellingen, want het moet in de brochure van de Schouwburg. Je weet waar het over gaat, of welk boek of idee de inspiratie is, maar veel meer dan dat is op dat moment niet bekend.”

Het komt zelfs weleens voor dat de poster invloed heeft op de voorstelling

Is dat lastig?
“Niet per se. Het betekent wel dat er nog heel veel kan veranderen. Het grappige is, dat het zelfs wel eens voorkomt dat de poster invloed heeft op de voorstelling. Ik weet niet of ik dit mag verklappen, maar een deel van dit beeld komt ook in het decor voor. Ook stylingelementen bijvoorbeeld, die bij de fotoshoot bedacht worden, kunnen terugkomen in de voorstelling.”

Werk je nauw samen met decor- of kostuumontwerp?
“Alleen met de styling. Guy en Roni hebben een vaste styliste, Slavna Martinovic, die ook de voorstellingen doet. Ik overleg met Guy over wat hij voor zich ziet. Hij heeft een heel sterke mening. Sommigen vinden dat heel lastig, maar ik houd er wel van als mensen een uitgesproken mening hebben. Wat we maken vloeit voort uit wat we bespreken, dus het is wel een soort samenwerking. Niet per se heel fysiek, dat je aan een tafel gaat zitten, maar op een manier dat iedereen elkaar weet te ‘lezen’.”

Hoe gaat dat in z’n werk?
“Dat is het leuke van Guy en Roni: het ontstaat allemaal. Ik maak een soort schets of een photoshop die ongeveer laat zien waar we aan denken. Dus als Guy zegt ‘ik wil ongeveer dit’, dan kan ik dat visualiseren. Ik vind beelden op internet, waar ik dan een deel van uitknip, een beetje bij elkaar plak, en zo stemmen we af wat we ongeveer gaan doen. Maar heel veel ontstaat toch in de studio, door te experimenteren. De stylist werkt al heel lang met Guy en die weet, en dat is ook haar handtekening, hoe die mensen eruit gaan zien. Dat inspireert mij dan weer.

“We hebben altijd meerdere opties. Igor, die met zijn gitaar op de poster staat, heeft een opblaasbaar piemelpak aan gehad. Dus dan ziet-ie er gewoon uit als een enorme, vlezige… stekel. Die optie was er ook, maar dat was dan weer een beeld dat net niet helemaal de inhoud weerspiegelde. We proberen verschillende dingen, en op een gegeven moment weet je: dit werkt. Ik maak zo’n poster niet alleen. Collectief moet je niet bang zijn om een regeltje te breken.”

Als de foto geschoten is, is het beeld nog lang niet af. Martijn laat een foto zien waarop wel alle mensen staan, maar waar de achtergrond roze is. Het landschap, dat bestaat uit heel veel schillende foto’s, wordt er later door hem achter gephotoshopt. Vervolgens komt daar nog de tekst overheen.

Ik vertrouw erop dat als mijn gevoel ‘yes, te gek’ zegt, dat heel veel mensen dat ook gaan vinden

Heb je ook een signatuur?
“In mijn werk zit een soort dikke laag sfeer. Ik vertrouw erop dat als mijn gevoel ‘yes, te gek’ zegt, dat heel veel mensen dat ook gaan vinden. Mijn kracht zit echt in sfeer vangen in een beeld. Ik probeer in het beeld de identiteit te leggen van degene waar ik voor werk. Ik merk ook, nu ik dit al zo lang doe, dat ik uitgesprokener word in wat ik wel en niet kan. Dus ik kan dit, voor Guy en Roni, wel goed, maar als je mij vraagt iets voor een zorginstelling te doen…” Hij lacht. “Dat is niet mijn afdeling. Ik wil altijd wat tegendraads zijn.”

Wanneer is je missie geslaagd?
“In het gevoel van een poster: als je interesse gewekt is, is dat genoeg. De voorstelling is altijd méér dan de poster, daar zitten veel meer aspecten aan. Ik wil heel graag mensen een bepaalde sfeer meegeven, hun dag een stukje beter maken, en tegelijkertijd hen in contact brengen met wat mijn opdrachtgever te vertellen heeft. Dat vraagt natuurlijk wel dat ik werk voor opdrachtgevers die iets te vertellen hebben. ‘Nu vijf euro korting!’ is niet echt een boodschap waar heel veel mensen op zitten te wachten. Guy en Roni brengen soms hele serieuze onderwerpen, maar iedere voorstelling is weer een rollercoaster aan een hele rij menselijke emoties, van humoristisch tot verdrietig. Eigenzinnig maar toch toegankelijk en sowieso altijd fascinerend.”

Tekst: Gerdine Kruizinga
Beeld: Studio Pek&Veren