Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Kunstshots

De kunst van de albumhoes

Door: Frieda de Witte, 19 juni 2017

De albumhoes dient sinds de jaren vijftig niet alleen ter bescherming, maar is ook een verlengstuk van de inhoud geworden. Nog voor het afspelen van de muziek is de hoes het eerste wat je ziet. Halverwege de twintigste eeuw ontstond er een trend om tekeningen en schilderijen speciaal voor albums te creëren. Frank Sinatra’s conceptalbum ’In the Wee Small Hours’ uit 1955 is hier een bekend voorbeeld van: Sinatra is op de hoes afgebeeld als een terneergeslagen man die met hartzeer lijkt te kampen. In 1967 ontwierp Andy Warhol de hoes van het debuutalbum van The Velvet Underground & Nico, met daarop een print van een banaan.

Er zijn ook voorbeelden waarbij bestaande kunstwerken zijn gebruikt ter verfraaiing van het kartonnen omhulsel. Zo heeft de band Fleet Foxes in 2008 hun debuut voorzien met het raadselachtig werk Nederlandse Spreekwoorden van Pieter Bruegel de Oude en in hetzelfde jaar is voor Coldplay’s ‘Viva la Vida or Death and All His Friends’ een uitsnede gebruikt van Eugène Delacroix’s Liberty Leading the People. Juxtapositie, zo worden die laatste voorbeelden ook wel genoemd − een mooi woord voor twee dingen naast elkaar plaatsen om een bepaald effect te bereiken. Een contrast, of juist de suggestie van een verband.